$page_name = "zakony"; include("../include/main_menu.html")?>
|
|
Etický kodex zaměstnanců Úřadu
Rady pro rozhlasové a televizní vysílání
Preambule
Účelem kodexu je stanovit žádoucí standardy chování zaměstnanců Úřadu Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Úřadu) a informovat veřejnost o chování, jež je oprávněna od zaměstnanců Úřadu očekávat. Kodex vychází z Kodexu etiky zaměstnanců ve veřejné správě, který schválila vláda svým usnesením č. 270 ze dne 21.3.2001.
Etický kodex je v tomto smyslu základním dokumentem principů morálky a chování zaměstnanců Úřadu. Etické normy v něm obsažené navazují na normy právní, předpokládají jejich plnění a stanoví požadavky náročnější, než jaké vyplývají z právního řádu.
Kodex vychází z Kodexu etiky zaměstnanců ve veřejné správě, který schválila vláda
svým usnesením č.270 ze dne 21.3.2001.
Článek 1
Základní ustanovení
- Základním posláním zaměstnance Úřadu je výkon veřejné služby (služba veřejnosti a veřejnost této služby).
- Zaměstnanec vykonává svou práci ve shodě s Ústavou České republiky, zákony, dalšími právními předpisy a vnitřními normami Úřadu.
- Zaměstnanec Úřadu je k Radě, Úřadu a jemu nadřízeným vedoucím zaměstnancům (představeným) loajální a to právě v tomto uvedeném pořadí. Zaměstnanec má rovněž právo loajality představeného k sobě.
Před uvedenou vertikální loajalitou má však vždy přednost loajalita k ústavnímu pořádku a zákonům České republiky.
Horizontální loajalita zaměstnance Úřadu vůči ostatním zaměstnancům (bez ohledu na vztahy nadřízenosti a podřízenosti) se projevuje jako kolegialita, vstřícnost a kooperativnost.
- Zákonnost při rozhodování a rovný přístup ke všem fyzickým i právnickým osobám jsou základními zásadami, které je povinen každý zaměstnanec Úřadu dodržovat a vytvářet tak základ pro budování a udržení důvěry veřejnosti.
Článek 2
Obecné zásady jednání
- Zaměstnavatel vytváří takové podmínky, které umožňují zaměstnancům jednat v souladu s tímto kodexem.
- V pracovní době se zaměstnanec věnuje výlučně plnění pracovních úkolů a povinností s plným vynaložením svých sil a schopností. K výkonu své pracovní činnosti přistupuje tvořivě a iniciativně, s veškerou svojí invencí. V rámci své kompetence činí vše pro úplné, přesné a včasné plnění svěřených pracovních úkolů. Odpovídá za spolehlivost a správnost dokladů, které vytváří. Neprovede ani nepřipustí, aby jiná osoba provedla do dokumentu nesprávný nebo zavádějící údaj a jedná okamžitě, je-li třeba opravit mylnou informaci.
- Zaměstnanec přistupuje ke svým úkolům i k úkolům jiných zaměstnanců Úřadu kolegiálně, dává přednost týmové spolupráci před individuálním pojetím služby. To však nic nemění na individuální odpovědnosti za uložené úkoly.
- Zaměstnanec usiluje o zajištění maximálně efektivního a ekonomického spravování a využívání finančních zdrojů, zařízení a služeb, které mu byly svěřeny.
- V případě, že zaměstnanec zjistí ztrátu nebo újmu na majetku Úřadu, oznámí tuto skutečnost svému nadřízenému. Pokud tak stanoví zákon, rovněž také příslušnému orgánu činnému v trestním řízení.
- Zaměstnanec se neúčastní žádné činnosti, která se neslučuje s řádným výkonem jeho pracovních povinností nebo tento výkon omezuje. Při výkonu činnosti politické nebo veřejné dbá, aby tato činnost nenarušila důvěru občanů v jeho schopnost nestranně vykonávat své pracovní povinnosti. Ode dne účinnosti služebního zákona nesmí žádný vedoucí zaměstnanec (představený) vykonávat žádnou funkci v politické straně.
- Pokud si není zaměstnanec jist, zda jde o činnost slučitelnou s výkonem jeho zaměstnání v Úřadu, projedná záležitost se svým nadřízeným.
- Zaměstnanec pečuje o úpravu svého zevnějšku a dbá, aby jeho oblečení odpovídalo postavení Úřadu, které reprezentuje, jeho pracovnímu zařazení a místu výkonu práce.
- Zaměstnanec i v mimopracovní době vystupuje tak, aby nesnižoval důvěru v Úřad v očích veřejnosti.
- Zaměstnanec řeší přidělené úkoly nestranně na základě jejich skutkové podstaty, a bez zbytečných průtahů. Pokud mu to právní předpisy umožňují, usiluje o urychlení a zjednodušení úředních postupů a dodržování termínů. Jedná tak, aby nezpůsobil újmu jakékoli osobě, skupině osob nebo orgánu či složce právnické osoby a dbá přitom na práva a právem chráněné zájmy nebo povinnosti občanů.
- Zaměstnanec vykonává své pracovní činnosti na vysoké odborné úrovni, kterou je nutné si studiem průběžně prohlubovat, s nejvyšší mírou slušnosti, porozumění, ochoty a bez jakýchkoli předsudků rasových, národnostních, náboženských, politických nebo jiných.
- Zaměstnanec se chová k jiným ohleduplně, ctí jejich práva, s vědomím, že jeho práva končí tam, kde začínají práva jiných, a naopak. Neobtěžuje jiné nad míru obvyklou hlukem ani zápachem (např. kouřením), a to ani tam a tehdy, kde a kdy to není omezeno nebo vyloučeno právním předpisem (např. zákoníkem práce nebo hygienickými předpisy).
Článek 3
Jednání s veřejností, členy Rady a spolupracovníky
- Při jednání s veřejností, členy Rady i s jinými zaměstnanci Úřadu se zaměstnanci chovají slušně a zdvořile, vykají a oslovují vokativem (5. pád). Při oslovování neznámých osob používají občanské oslovení (titul) pane, paní. Při oslovování osob známých připojují před příjmením obvykle jeden občanský, odborný, případně funkční titul; pokud nepoužijí příjmení, oslovují pane, paní či slečno a poté (v zájmu identifikace osloveného) případně uvedou jeden další titul. Při neformálním pracovním jednání je – za oboustranného souhlasu – možné oslovovat křestním jménem, vykat i tykat.
- Jednání zaměstnanců Úřadu se členy Rady je dále upraveno organizačním řádem Úřadu Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, vydaným dne 28. 8. 2001, a to především v ustanoveních čl. 2 odst. 1 a čl. 3 odst. 7 a 8.
- Společným úsilím vytvářejí zaměstnanci Úřadu v pracovních týmech atmosféru spolupráce a důvěry. Rozdílnost v názorech vyjadřují věcně a bez osobní zaujatosti. Případné pracovní kolegiální spory řeší věcně, kultivovaně a otevřeně s přímými nadřízenými a jejich rozhodnutí respektují.
- Vedoucí zaměstnanci uplatňují vůči zaměstnancům rovný přístup s důrazem na hodnocení dle odvedené práce. Jsou si vědomi nezbytnosti dobře připraveného a kvalifikovaného zaměstnaneckého potenciálu a umožňují zaměstnancům další vzdělávání v zájmu efektivní práce. Dohlížejí na využití odborných znalostí všech podřízených pracovníků a na jejich plnoprávné začlenění do pracovního kolektivu.
Článek 4
Protikorupční jednání
- Zaměstnanec Úřadu nevyžaduje ani nepřijímá dary, úsluhy, laskavosti, ani žádná jiná zvýhodnění, která by mohla ovlivnit nebo zdánlivě ovlivnit rozhodování ve věci, narušit profesionální přístup k věci, nebo taková, jež by bylo možno považovat za odměnu za práci, která je jeho povinností.
- Zaměstnanec jedná tak, aby se v souvislosti se svým zaměstnáním v Úřadu nedostal do postavení, ve kterém by byl zavázán oplatit prokázanou laskavost, nebo které by ho činilo přístupným nepatřičnému vlivu jiných osob.
- Pokud by byla zaměstnanci v souvislosti s jeho zaměstnáním v Úřadu nabídnuta jakákoli výhoda, odmítne ji a o nabídnuté výhodě informuje svého nadřízeného.
Článek 5
Poskytování informací
- Příslušní zaměstnanci Úřadů mohou poskytovat informace oprávněným osobám (účastníkům správního řízení). O poskytnutí informací účastníkům správního řízení je nutné vypracovat protokol v rozsahu stanoveném ve Správním řádu, případně záznam, který zaměstnanec Úřadu předloží nadřízenému.
- Poskytovat informace správním úřadům mohou příslušní zaměstnanci pouze se souhlasem nadřízeného. O poskytnutí informací správním úřadům je nutné pořídit záznam, který zaměstnanec Úřadu předloží nadřízenému.
- Příslušní zaměstnanci mohou poskytovat informace provozovatelům vysílání o dalších věcech jejich zájmu, v nichž neprobíhá správní řízení. O poskytování těchto informací je nutné pořídit záznam, který zaměstnanec Úřadu předloží nadřízenému.
- Poskytování informací ostatní veřejnosti je možné pouze prostřednictvím vedoucího Úřadu nebo osoby jím zmocněné.
- Informace médiím poskytuje výhradně mluvčí Rady.
- Záznam se obvykle nevyhotovuje při poskytování obecně dostupných informací.
Článek 6
Zneužití úředního postavení
- Zaměstnanec nevyužívá výhody vyplývající z jeho postavení, ani informace získané při výkonu zaměstnání pro svůj soukromý zájem. Soukromým zájmem se rozumí snaha o získání jakékoliv výhody pro něj, jeho rodinu, blízké a příbuzné osoby a právnické nebo fyzické osoby, se kterými měl nebo má obchodní nebo politické vztahy, případně takové vztahy vytváří. Je jeho povinností vyhnout se konfliktům jeho soukromého zájmu s jeho postavením jako zaměstnance Úřadu a předcházet takovým situacím, které mohou podezření z konfliktu zájmů vyvolat.
- Zaměstnanec nenabízí ani neposkytuje žádnou výhodu, jakýmkoli způsobem spojenou s jeho postavením v Úřadu.
- V případě, že by byl zaměstnanec požádán, aby jednal v rozporu s právní úpravou, nebo způsobem, který by představoval možnost zneužití úřední moci, musí takové jednání odmítnout a tuto skutečnost oznámit svému nadřízenému.
- Informace získané při výkonu zaměstnání je třeba pokládat za důvěrné a poskytovat jim příslušnou ochranu při respektování práva veřejnosti na přístup k informacím v rozsahu daném příslušnými zákony.
- Zaměstnanec neuvádí vědomě v omyl ani veřejnost, ani ostatní zaměstnance Úřadu. Informace, které poskytuje klientům nebo jiným vnějším partnerům Úřadu v zákonném rozsahu, musí být úplné, nezkreslené, pravdivé a srozumitelné. Ve veřejném vystupování dbá zaměstnanec vždy zájmů Úřadu. Pokud k tomu není oprávněn z titulu své funkce, podává jakékoliv informace týkající se Úřadu a Rady veřejným sdělovacím prostředkům pouze prostřednictvím mluvčího Rady.
Článek 7
Závaznost etického kodexu
Kodex jako součást vnitřních norem Úřadu, projednaný na 4.zasedání Rady pro rozhlasové a televizní vysílání dne 18.2.2003, je pro zaměstnance Úřadu závazný.
V Praze 1.3.2003
Mgr.Miloslav Kučera
Vedoucí Úřadu
Rady pro rozhlasové a televizní vysílání
|