logo






I.2. FINANCOVÁNÍ RADY A ÚŘADU, VÝBĚR SPRÁVNÍCH POPLATKŮ A POKUT

Rada a Úřad jsou financovány ze státního rozpočtu, v němž má Rada samostatnou kapitolu. V roce 1999 obdržela Rada prostředky v celkové výši 32.244 tis. Kč. Na základě rozpočtového opatření MF ČR z 18. 6. 1999 se zvýšily prostředky na platy členů Rady a tím i rozpočet o 2.710 tis. Kč. Naopak rozpočtovým opatřením MF ČR z 29. 9. 1999 byl rozpočet snížen o 524 tis. Kč. Celkový rozpočet pro rok 1999 tedy činil 34 430 tis. Kč. Z toho kapitálové výdaje tvořily 1 901 tis. Kč a ostatní neinvestiční výdaje 32 529 tis. Kč (v nich pak mzdové výdaje 11 344 tis. Kč). Závazné ukazatele rozpočtu kapitoly nebyly překročeny. Rozpis čerpání finančních prostředků je uveden v Plnění závazných ukazatelů rozpočtu kapitoly Rady za rok 1999 v příloze č. 6, str. 192.

I.2.1. Čerpání finančních prostředků v roce 1999
1.a) Mzdové výdaje

Odměny členů Rady
Rada má 13 členů. Dle zákona o Radě je členství v Radě veřejnou funkcí.
Odměny členů Rady byly nově upraveny Usnesením č. 278 PSP z 13. schůze dne 20. 5. 1999 PSP ze 17.000,- Kč na nynější výši 30.000,-Kč měsíčně pro člena Rady, z 20.000,- Kč na 35.000,-Kč měsíčně pro místopředsedy a z 23.000,- Kč na 40.000,- Kč měsíčně pro předsedu, a to k 1. lednu 1999 zpětně.

Platové zařazení zaměstnanců Úřadu
Pracovníci Úřadu Rady jsou platově zařazeni v souladu s nařízením vlády č. 253/1992 Sb., o platových poměrech zaměstnanců orgánů státní správy, v platném znění. Rada ze zákona nemá statut ústředního orgánu státní správy. Průměrný plat vedoucího odboru v roce 1999 činil 22.667,-Kč a průměrný plat specializovaného odborného pracovníka 14.301,-Kč.


2.b) Ostatní neinvestiční výdaje

Nejvýznamnější součást ostatních neinvestičních výdajů představují služby. Protože personální možnosti Úřadu jsou limitovány jak počtem, tak zejména požadavky na úzce vyhraněnou odbornost pracovníků a řešení úkolů Rady předpokládá často vysoce specializované expertní činnosti, byly pro zajištění základních úkolů Rady některé z těchto činností nebo jejich části zadávány externím pracovníkům a firmám (právní analýzy, soudní znalecké posudky, analýzy programu, reklamy, sponzoringu, reklamního trhu, programových možností, nákladů na programy, výzkumy poslechu a sledovanosti stanic, technické výpočty, výzkumy a studie atd.).

Součást této položky tvoří rovněž náklady na cestovné v rámci ČR a do zahraničí. Celkem se v roce 1999 uskutečnilo 10 zahraničních služebních cest, kterých se zúčastnilo 17 pracovníků. Výdaje na tyto cesty činily celkem 391 tis. Kč. (viz kapitola Zahraniční aktivity Rady, str.104 a další).

Ostatní položky představují běžné náklady na chod organizace (včetně zdravotního pojištění, pojistného na sociální zabezpečení, příspěvek na státní politiku zaměstnanosti, přídělu do FKSP a nájemného).

1.c) Kapitálové výdaje

Zvládnutí úkolů uložených Radě zákonem vyžaduje kvalitní technologické zázemí. V roce 1999 pokračovalo doplňování a obměna zastaralého vybavení členů Rady a zaměstnanců Úřadu počítačovou a komunikační technikou, zejména v souvislosti s vybudováním počítačové sítě. Rada nadále investovala do kvalitního výpočetního systému pro technický odbor Úřadu (podrobný popis výpočetního systému viz Zpráva 98, str. 48 – 49), který umožňuje operativně řešit problémy s využitím technických prostředků pro vysílání a rovněž slouží pro plánování sítí TV, DVB-T, VKV a zemského DAB rozhlasu.

Další kapitálové výdaje představují běžnou míru investování do technických zařízení a nehmotného investičního majetku (včetně obměny softwaru).

I.2.2. Správní poplatky a pokuty v roce 1999

Rada je v souladu se zákonem č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, v platném znění, zmocněna k výběru správních poplatků za správní řízení ve věcech udělení a změn licencí a registrací k rozhlasovému a televiznímu vysílání.

Správní poplatky a pokuty nejsou příjmem Rady, ale jsou příjmem státního rozpočtu. Od 1.1. 1999 do 31.12. 1999 byly vybrány ve výši 3 995 tis. Kč a tato částka byla prostřednictvím zvláštního příjmového účtu státního rozpočtu do státního rozpočtu odvedena.

V této souvislosti je nutné opakovaně konstatovat nízkou platební morálku provozovatelů. Některé poplatky za Radou schválené změny Úřad vymáhá opakovaně po řadu měsíců, což znamená další administrativní zátěž.

Do zákonem stanovené působnosti Rady náleží také ukládání pokut provozovatelům vysílání.
Ve sledovaném období bylo uhrazeno dvacet pokut v celkové výši 404 tis. Kč, udělených v letech 1997, 1998 a 1999 (viz kapitola Seznam upozornění a pokut, str. 95 a další). Výrazné snížení uhrazené částky v roce 1999 za pokuty udělené Radou není pohříchu dáno snížením frekvence a rozsahu nedodržování zákonů a licenčních podmínek, ale nízkou platební morálkou provozovatelů. Z pokut udělených Radou v roce 1999 zůstalo k 31.12. 1999 neuhrazeno 3.570 tis. Kč.

Přehled vybraných správních poplatků a pokut (v tisících Kč) za léta 1997, 1998 a 1999:

typ příjmu rok 1997 rok 1998 rok 1999
správní poplatky 3 066 3 813 3 995
pokuty 1 875 4 175 404
celkem 4 941 7 988 4 399

Výše vybraných správních poplatků je dána též změnami příslušných sazebníků v zákonu o správních poplatcích:
Zákon Období SP rozhlas SP televize SP satelit SP TKR
301/95 Sb. 1.1.1996 - 31.12.1997        
  Vydání rozhodnutí nebo potvrzení o registraci     50.000,- Kč 65.000,- Kč
  Udělení licence 15.000,- Kč 50.000,- Kč    
  Změny 3.000,- Kč 10.000,- Kč 10.000,- Kč 13.000,- Kč
305/97 Sb. 1.1.1998 - dosud        
  Podání žádosti o vydání rozhodnutí        
  o registraci - satelit a TKR     50.000,- Kč 50.000,- Kč
  o udělení licence 15.000,- Kč 50.000,- Kč    
  Změny 3.000,- Kč 10.000,- Kč 10.000,- Kč 10.000,- Kč

I.2.3. Návrh rozpočtu pro rok 2000

Podle posledního návrhu MF ČR z 13. listopadu 1999 byly Radě na rok 2000 navrženy prostředky v celkové výši 32.988 tis. Kč, což je o 1 442 tis. Kč méně než v roce 1999. Rada si je vědoma situace ve státním rozpočtu a snížení rozpočtu Rady o 1 442 tis. Kč se bude snažit řešit tak, aby nebyly dotčeny její základní zákonné povinnosti. Viz příloha č. 6, str. 192.

Předpokládané dopady nového mediálního zákona na činnost a rozpočet Rady a Úřadu, převzaté z důvodové zprávy předkladatele MK ČR, byly vyčísleny v minimalistickém propočtu nárůstem o cca 2.800 tis. Kč (včetně mzdových nákladů na zvýšený počet pracovníků).




Další kapitola: I.3. PŘEHLED AGENDY RADY A ÚŘADU ZA OBDOBÍ 1.1. – 31.12.1999