logo





1

Úvod
Shrnutí zprávy



Na rozdíl od předchozího roku 2001, který byl velmi bohatý na dramatické a významné události zejména pro mediální sféru, poznamenaly celou společnost v roce 2002 zejména letní povodně. Nelze nezmínit, že citelně zasáhly i celou řadu provozovatelů rozhlasového a televizního vysílání.

Nebývá zvykem již na tomto místě zopakovat uznání a velké poděkování Rady pro rozhlasové a televizní vysílání všem provozovatelům za profesionálně odvedenou práci a velmi dobré zvládnutí nezastupitelné informační role elektronických masmédií v krizové době povodní. Zároveň ale pevně věříme, že nebude třeba takovýto úvod výroční zprávy Rady nikdy opakovat.

Pro práci Rady byl rok 2002, který byl i rokem volebním, zároveň rokem, kdy až na výjimky související s datem vstupu České republiky do EU platil nový vysílací zákon č. 231/2001 Sb. jako celek. Poprvé se tedy posuzovalo plnění mezi provozovateli nepříliš populárních ustanovení o kvótách evropských děl a podílu nezávislé tvorby, provozovatelům vysílání uplynula doba, kterou stanovil zákon jako hranici pro přizpůsobení svých poměrů a uspořádání podmínkám nového vysílacího zákona, uplynula i doba platnosti přechodných ustanovení.

Plnění zákonných povinností Rady v roce 2002 ovlivnila pozitivně skutečnost, že Rada pracovala většinu roku už v úplném počtu 13 členů. Určitým problémem se naopak ukázala nutnost přizpůsobit práci Úřadu Rady novým požadavkům služebního i vysílacího zákona organizačně i personálně, což ve svém důsledku znamenalo zahájit komplexní reorganizaci Úřadu, která bude pokračovat i v roce 2003.

Ve výroční zprávě, strukturované důsledně podle požadavků zákona č. 231/2001 Sb., jsou přehledově popsány události roku 2002 v české mediální sféře, které spadají pod zákonnou regulační působnost Rady. Zde proto zmíníme pouze některé z nich.

V průběhu celého roku 2002 pokračovala ve Stockholmu a následně v Londýně kauza arbitráže CME proti České republice ve věci CET 21. Výsledný výrok bude znám až v roce 2003. Dále je třeba zmínit pokračující významné majetkové přesuny ve společnosti CET 21. Průtahy u rejstříkových soudů mají za následek, že dosud nebylo možno rozhodnout o transformaci CET 21 na akciovou společnost.

V roce 2002 využil velký počet provozovatelů jak rozhlasového, tak i televizního vysílání zákonnou možnost požádat o prodloužení svých licencí na další osmi nebo dvanáctileté období. Z projednávání těchto žádostí jednoznačně vyplynulo převažující pozitivní hodnocení přínosu tohoto ve vysílacím zákoně nového ustanovení pro větší podnikatelskou jistotu a stabilitu mediálního trhu.

V tomto roce definitivně ukončila svou činnost společnost TV3, na kterou byl prohlášen konkurz. Nenaplnila se tak představa Argus Capital provozovat v ČR celoplošné televizní vysílání, deklarovaná na jejích webových stránkách, aniž by společnost držela jakoukoliv licenci. Neuzavřené majetkové záležitosti kolem TV3 budou zřejmě pokračovat i v roce 2003 už proto, že řada soudních sporů se v důsledku poškození soudních objektů i spisů povodněmi výrazně protáhne.

Ani v roce 2002 definitivně neodezněly následky zimní krize 2000/2001 v ČT. Naopak v říjnu byl patrně již tradičně odvolán generální ředitel, takže období nejistot a nestability na Kavčích Horách pokračuje. Ke znepokojení Rady je následkem tohoto stavu i trvající pokles úrovně zpravodajských a publicistických pořadů.

Na úseku rozhlasového vysílání lze jako nejdůležitější události roku hodnotit zahájení vysílání nových regionálních studií Českého rozhlasu, vstup slovenského zpravodajského Rádia Twist do českého éteru, byť zatím jen v Praze a okolí. Jinou kapitolou svého druhu je naopak ukončení spolupráce ČRo, RSE a RFE-RL na projektu stanice ČRo 6 - RSE, a to z rozhodnutí americké strany.

Spolupráce s  regulačním orgánem v oblasti telekomunikací ČTÚ pokračovala na standardní úrovni. S ohledem na chybějící legislativu se nepodařilo najít konečná řešení problémů souvisejících s postupným přechodem na digitální vysílání v systémech T-DAB a DVB-T. Zde je třeba výrazně akcelerovat s přípravou právních i ekonomických podmínek pro umožnění postupného přechodu a zahájení pravidelného digitálního televizního vysílání již v nejbližší době. Rada proto v příštím období předpokládá významnou roli meziresortní skupiny pro digitální vysílání.

Rada v popisovaném období pokračovala v nastoupeném trendu větší otevřenosti vůči odborné i laické veřejnosti. Kromě pokračování přímých přenosů z licenčních řízení na internetu a informování veřejnosti na webových stránkách vyšlo i první číslo Zpravodaje Rady. Rada hodlá v tomto trendu v příštím období pokračovat.




< < <   předcházející obsah následující   > > >