logo





II.3. KONTROLA DODRŽOVÁNÍ PRÁVNÍCH PŘEDPISŮ VE VYSÍLÁNÍ PROGRAMŮ V OBDOBÍ 1.1. – 31.12.1999


II.3.1. Monitorování vysílání

Jednou ze základních povinností Rady je dohled nad dodržováním programových povinností provozovatelů vysílání stanovených zákonem, licencemi a registracemi a dohled nad dodržováním povinností při vysílání reklam, teleshoppingu a sponzorovaných pořadů, při zařazování reklam do pořadů a časového rozsahu reklam a teleshoppingu.
Rada také provádí dohled nad dodržováním zvláštních povinností a oprávnění veřejnoprávních provozovatelů vysílání ve spolupráci s Radou Českého rozhlasu a Radou České televize.
Do působnosti Rady náleží m.j. stanovovat lhůty k nápravě a ukládat pokuty provozovatelům vysílání.


II.3.1.1. Metodika kontroly vysílaných programů

Monitoring
vysílání je komplexní několikastupňová činnost, založená na systématickém shromažďování záznamů vysílání a jejich kvantitativním a kvalitativním vyhodnocování za účelem kontroly, zda vysílané programy dodržují podmínky udělené licence nebo registrace (resp. povinnosti veřejnoprávních provozovatelů) a příslušná zákonná ustanovení, vztahující se k rozhlasovému a televiznímu vysílání.
Kontinuální monitoring vysílání stanic provádí Rada podle stanoveného ročního harmonogramu. Monitoring je soustředěn zejména na zpravodajské a publicistické pořady, na vybrané konkrétní pořady nebo na vybrané časové úseky všech typů vysílání.


Získávání záznamů vysílání


Záznamy pořadů jsou získávány následujícími způsoby:

  • nahrávky pořadů pořízené přímo Radou. Pořizování vlastních záznamů je soustředěno zejména na zpravodajské a publicistické pořady zejména všech celoplošných televizních provozovatelů. Kromě těchto pořadů Úřad archivuje i odvysílané informace vztahující se k činnosti Rady a k mediální problematice vůbec. Tyto nahrávky jsou většinou v Úřadu archivovány trvale.

  • záznamy vysílání vyžádané od provozovatele vysílání. Rada si dle oprávnění v § 22 zákona o vysílání vyžaduje záznamy přímo od provozovatelů vysílání. Ti jsou povinni uchovávat záznamy všech odvysílaných pořadů nejméně po dobu 30 dnů ode dne jejich vysílání. Impulsem k vyžádání záznamu je kontrolní činnost Rady nebo podnět (stížnost) veřejnosti.

  • záznamy premiérových reklamních spotů a teleshoppingu Radě smluvně poskytuje firma A-Connect, která zároveň s primárními daty dodává i data v oblasti reklamního monitoringu.

  • záznamy vysílání zaslané Radě veřejností.


Analýza záznamů vysílání je zaměřena především na následující okruhy:


  • vyváženost informací - § 4 odst. 2 zákona o vysílání
  • propagace krutých a nelidských jednání - § 5 odst. 1 písm. b) zákona o vysílání (v kombinaci s posláním ČT podle § 2 zákona o České televizi)
  • ochrana dětí a mladistvých - § 5 odst. 1 písm. d) zákona o vysílání
  • uchovávání záznamu - § 5 odst. 1 písm. f) zákona o vysílání
  • neuvádění označení televizní stanice - § 5 odst. 1 písm. h) zákona o vysílání
  • odvysílání reklamy politické strany - § 6 odst. 2 písm. d) zákona o vysílání
  • dodržování licenčních podmínek a závazných údajů týkajících se programové skladby - § 12 odst. 2 zákona o vysílání. Dohled nad dodržováním licenčních podmínek a závazných údajů týkajících se programové skladby vychází ze skutečnosti, že v současné době vedle sebe existují dva typy programových podmínek licence, a to podmínky stanovené při udělení licence před novelou č. 301/1995 Sb. zákona o vysílání a po ní. Před rokem 1995 Rada sama určovala a formulovala na základě žádostí konkrétní licenční podmínky, stávající zákonná úprava umožňuje Radě učinit údaje v žádosti, týkající se programové skladby, zčásti nebo zcela závazné pro provozovatele s licencí
  • reklama, sponzoring a teleshopping - § 6, § 6a , § 7, § 8 zákona o vysílání, § 2, § 3, § 4, § 6 zákona o reklamě

Analýzu provádějí specializovaní pracovníci Úřadu a vzhledem k velkému objemu dat rovněž na smluvním základě externí spolupracovníci.

Analýze jsou podrobovány časové úseky vysílání, vybrané konkrétní pořady či série pořadů.
S výjimkou celoplošných televizních provozovatelů jsou obvykle analyzovány záznamy dvoudenního, čtyřdenního, příp. týdenního vysílání; nejčastěji bývají vyžadovány dvoudenní záznamy, a to z jednoho všedního dne a jednoho dne víkendového. V některých případech jsou analyzovány vybrané pořady za delší časové období (několik týdnů, eventuálně několik měsíců). Analýzy tohoto rozsahu jsou obvykle součástí rozsáhlých mediálních kauz, kterými se Rada dlouhodobě zabývá.

Při analýze vysílání reklam, teleshoppingu a sponzorských vzkazů spolupracuje Úřad s agenturou A-CONNECT. Na základě této spolupráce je programový odbor následně schopen obsáhnout všechna zákonná ustanovení, která jsou obsažena v zákoně o reklamě a v zákoně o vysílání. Monitorovány jsou všechny 4 celoplošné stanice a předmětem zájmu je obsahová nezávadnost reklamy, její časový rozsah, zákonem určené označování a další parametry stanovené zákonem. U teleshoppingu je rovněž podrobena analýze vhodnost jeho obsahu a zejména dodržování časového rozsahu. Dohled nad uváděním sponzorského vzkazu má na zřeteli hlavně tu skutečnost, aby pořad nebyl ovlivněn sponzorem, uvedení sponzora odpovídalo zákonným normám a sponzor nebyl uváděn u zpravodajských a politicko - publicistických pořadů. Nedílnou součástí je také kontrola vkládání reklam do pořadů u komerčních provozovatelů.

Harmonogram monitorovaných stanic je určován nahodile a tak, aby termín nebyl provozovateli znám.

Výsledky analýz předkládá Úřad Radě ve standardizované podobě:
  1. Provozovatel vysílání (údaje o licenci/registraci a její platnosti, přidělených technických prostředcích k vysílání, pokrývaném území a charakteristice programu)
  2. Programové licenční podmínky
  3. Základní charakteristika projektu provozovatele (formátu vysílání)
  4. Dosud vydaná správní rozhodnutí ve vztahu k tomuto provozovateli
  5. Poslechovost/sledovanost stanice
  6. Vlastní analýza vysílání po minutách
  7. Kvantifikace odvysílaného programu v minutách a procentech
  8. Vyhodnocení plnění zákonných podmínek vysílání
  9. Vyhodnocení plnění podmínek licence
  10. Návrh doporučení pro rozhodnutí Rady


Vyhodnocení monitoringu Radou


Výsledky monitoringu Úřad předkládá Radě, která je buď vezme na vědomí (v případě, že nebylo shledáno porušení zákona), nebo zahájí s provozovatelem příslušné správní řízení.
Pravidla pro udělování pokuty a stanovení její výše jsou upravena § 20 zákon č. 468/91 Sb., který určuje základní rozčlenění podle závažnosti provinění:
odst. 1: „Zjistí-li Rada, že provozovatel porušuje povinnosti stanovené tímto zákonem nebo podmínky udělené licence, stanoví mu přiměřenou lhůtu k nápravě. Nedojde-li k nápravě ve stanovené lhůtě, uloží mu pokutu.“
odst. 2: „Výše pokuty se stanoví podle závažnosti věci, míry zavinění a s přihlédnutím k rozsahu a dosahu vysílání a k výši získaného bezdůvodného obohacení.“

Metodika provádění sankčních opatření:

Níže popsaný standardizovaný postup Rady se nevztahuje na porušování těch ustanovení zákona, za jejichž porušování je stanovena jiná sankce než pokuta (§ 4 odst. 2 zákona o vysílání). Analogicky se vztahuje na porušování § 14 (změna licence) a dalších:

I. „Zjistí-li Rada, že provozovatel porušuje povinnosti stanovené tímto zákonem nebo podmínky udělené licence, stanoví mu přiměřenou lhůtu k nápravě. Nedojde-li k nápravě ve stanovené lhůtě, uloží mu pokutu.“

1. Rada zjistí na základě vlastního monitoringu, vlastního zjišťování nebo na základě podnětu od veřejnosti porušování zákona o vysílání:         
Úřad vyžádá od provozovatele záznam inkriminovaného pořadu, analyzuje záznam a stanoví, která konkrétní ustanovení zákona jsou porušována, a předloží věc Radě k rozhodnutí s doporučením dalšího postupu.
Pokud Rada usoudí, že nedošlo k porušení zákona, rozhodne o odložení podnětu a upozornění nevydá.
Pokud Rada rozhodne, že došlo k porušení zákona, oznámí provozovateli zahájení správního řízení se stanovením lhůty k nápravě a vyzve ho:
  • aby se k věci vyjádřil
  • stanoví lhůtu k nápravě
  • případně nařídí ústní jednání
  • Úřad založí v této věci spis a shromáždí důkazy.

2. Zjistí-li Rada na základě vlastního monitoringu nebo na základě Úřadem vyhodnoceného podnětu od veřejnosti opakované porušování téhož ustanovení zákona po uplynutí lhůty stanovené k nápravě:
  • Úřad předloží věc Radě k rozhodnutí s doporučením dalšího postupu Rady.
  • Pokud Rada rozhodne, že nedošlo k opakovanému porušení téhož ustanovení zákona, podnět odloží.
  • Pokud Rada rozhodne, že došlo k opakovanému porušeného téhož ustanovení zákona:
  • vyzve provozovatele k vyjádření před uložením pokuty
  • stanoví lhůtu pro vyjádření provozovatele.

Po obdržení vyjádření Úřad předloží Radě komplexní materiál dle II.1. a 2. s návrhem dalšího postupu .

II. „Výše pokuty se stanoví podle závažnosti věci, míry zavinění a s přihlédnutím k rozsahu a dosahu vysílání a k výši získaného bezdůvodného obohacení.“ (§ 20 odst. 2 zákona o vysílání).

Metodika stanovení výše pokuty Radou

Úřad pro stanovení výše pokuty Radě předloží:
1. „trestní rejstřík“ provozovatele = úplný seznam sankčních opatření, uplatněných Radou vůči provozovateli po dobu platnosti licence. Účelem je zjistit, zda se provozovatel stejného či podobného porušení zákona dopustil v minulosti, jakou sankci Rada uplatnila, a zda provozovatel rozhodnutí Rady akceptoval nebo se odvolal k soudu (v tom případě i informace o rozhodnutí soudu).
2. kopii vyjádření provozovatele před uložením pokuty
3. vyhodnocení závažnosti porušení zákona podle následujících kritérií:
  • závažnost věci – společenský dopad (kategorizace závažnosti porušení dle míry porušení konkrétního ustanovení zákona; např. propagace války nebo ohrožení dětí a mládeže jsou závažnějším porušením, než porušení časového rozsahu reklamy)
  • míra zavinění - zda se jedná o vědomé porušení zákona jeho záměrným ignorováním, zda k porušení dochází technickým popř. jiným nedopatřením
  • přihlédnutí k rozsahu a dosahu vysílání – zda se jedná o provozovatele rozhlasu nebo televize s celoplošnou, regionální či lokální působností. Úřad doloží dostupné údaje o sledovanosti či poslechovosti inkriminovaného pořadu, případně údaje o struktuře cílové skupiny, která byla vysíláním zasažena a rovněž údaje o postavení provozovatele na relevantním trhu reklamy
  • odhadnutelná výše získaného bezdůvodného obohacení – zvlášť v případech překročení reklamního limitu vysílání, pokud ji lze zjistit
  • vyhodnocení vyjádření provozovatele
  • přehled pokut jiným provozovatelům za analogický prohřešek.

Rada podnět vyhodnotí a rozhodne o uložení (nebo neuložení) pokuty a stanoví její výši.





Další kapitola: II.3.2. Vysílání monitorované ve sledovaném období