|
V roce 1999 se Rada výrazně zaměřila na co nejúplnější kontrolu všech provozovatelů vysílání. Autorita Rady jako regulačního orgánu tak byla výrazně posílena a bude zajímavé vyhodnotit vliv zesílené kontrolní funkce Rady na objem a strukturu prohřešků vůči příslušným zákonům. Ve sledovaném období si Rada letos poprvé vyžádala záznamy původních programů od všech provozovatelů vysílání s licencí, registrací a všech veřejnoprávních provozovatelů, kteří v průběhu roku 1999 vysílali, od některých během roku 1999 i opakovaně. Součet časů vyžádaných záznamů činil celkem přibližně 17.303 hodin vysílání. II.3.2.1. Provozovatelé s licencí II.3.2.1.a) Rozhlasové vysílání Přehled monitorovaných stanic Rada provádí systématickou kontrolu rozhlasových stanic. V roce 1999 bylo monitorováno celkem 83 stanic (ČRo a provozovatelé s licencí a provozovatel v obchodní síti), z toho některé stanice opakovaně v celkovém součtu 16072 hodin rozhlasového vysílání. V roce 1999 byly poprvé vyžádány úplné týdenní záznamy vysílání všech vysílajících rozhlasových stanic provozovatelů s licencí i veřejnoprávního provozovatele ČRo. Byla tak provedena kontrola shodného týdne vysílání (s několika odůvodněnými časovými posuny) všech provozovatelů rozhlasového vysílání v ČR. Výsledky komplexní analýzy tohoto vysílání budou známy v průběhu prvního pololetí 2000. Obvyklý pravidelný 48 hodinový monitoring rozhlasového vysílání se uskutečnil u 35 provozovatelů rozhlasového vysílání (43 stanic) v celkovém počtu monitorovaných hodin 2398. U tří provozovatelů byla provedena kontrola vysílání opakovaně z důvodu kontroly plnění usnesení Rady. Přehled monitorovaných provozovatelů rozhlasového vysílání
Vyhodnocení monitoringu Radou
Záznamy neměly ucelený charakter u těchto provozovatelů: Agentura TRS, s.r.o. / Radio 1 Ambo, s.r.o. / Radio Diana Doubek Jan, Ing. / Radio Duha Vrchlabí Habrda Michal / Radio České Budějovice – Evropa 2 Juke Box, s.r.o. / Radio Čas-FM Londa, s.r.o. / Rádio Impuls M + M, s.r.o. / Radio Agara Radio Crystal, s.r.o. / Radio Crystal Radio Proglas,s.r.o. / Radio Proglas Pingitzer Bedřich / Radio Krumlov Valc, a.s. / Radio Brno Vostál František, Ing. arch. / Radio Vysočina Český rozhlas / ČRo Hradec Králové
Platné závazné programové licenční podmínky svým vysíláním nenaplňovali: Barrandov FM, a.s. / Radio Limonádový Joe Doubek Jan, Ing. / Radio Duha Vrchlabí ESA – radio, s.r.o. / Radio Zlatá Praha Evropa 2, s.r.o. / Evropa 2 Habrda Michal / Radio České Budějovice – Evropa 2 Hejl Josef / Radio Rubi Londa, s.r.o. / Radio Impuls Orion, s.r.o. / Orion Pingitzer Bedřich / Radio Krumlov Radio Contact Liberec, s.r.o. / Radio Contact Radio Euro K, s.r.o. / Radio Euro K Radio Prima,s.r.o. / Radio Prima Rádio Profil, a.s. / Radio Profil Rašík Milan / Radiohrad Vostál František, Ing. arch. / Radio Vysočina
Toto ustanovení porušili provozovatelé: Český rozhlas - Radiožurnál Radio Crystal Česká Lípa, s.r.o. / Radio Crystal Rádio Life, s.r.o. / Radio Life Český rozhlas / ČRo Brno / ČRo České Budějovice / ČRo Olomouc / ČRo Ostrava / ČRo Plzeň / ČRo Ústí nad Labem Antre, s.r.o. / Eldorádio BBC RADIOCOM ( Praha ), s.r.o. / BBC Radio Publikum, s.r.o. / HIT Radio Publikum Rádio Station Brno, s.r.o. / KISS Hády Radio Venkow, s.r.o. / Karolina 104,7 FM Radio Morava, s.r.o. / KISS Morava Radio Prima, s.r.o. / Radio Prima RKR, s.r.o. / Classic FM S provozovateli, kteří nedodrželi zákonem a licencí stanovené podmínky vysílání, zahájila Rada správní řízení vydáním upozornění na zjištěné nedostatky se stanovením lhůty k jejich odstranění. Pokud ze strany provozovatele nedošlo k nápravě ve stanovené lhůtě, byla mu po výzvě k vyjádření a jejím vyhodnocení uložena pokuta ve shodě s §20 zákona č. 468/91 Sb. Výše pokuty je stanovena podle závažnosti věci a míry zavinění (viz seznam upozornění, pokut a odňatých licencí). II.3.2.1.b) Televizní vysílání celoplošné Přehled monitorovaných stanic a pořadů V roce 1999 byla zadána analýza všech zpravodajských a některých publicistických pořadů a dále analýza konkrétních pořadů či série pořadů všech čtyř celoplošných televizních stanic. Analýzy zpravodajských a publicistických pořadů ČT 1, ČT 2, Nova, Prima TV Newton Information Technology, s.r.o. zpracovala pro Radu analýzy všech hlavních zpravodajských pořadů – Události (ČT 1), Televizní noviny (Nova), Deník (Prima TV) - a některých publicistických pořadů – V pravé poledne (ČT 1), 21 (ČT 2), 7 čili Sedm dní (Nova), Nedělní partie (Prima TV), Přísně veřejné (ČT 1), Na hraně (ČT 1) - od 1.1. do 31.12.1999 se zaměřením zejména na témata:
Společnost InnoVatio – Media Monitor zpracovala pro Radu obsahové analýzy všech hlavních zpravodajských relací ČT 1, ČT 2, Nova a Prima TV - Události, 21, Televizní noviny, Deník - od 1.1. do 31.12.1999 se zaměřením na aspekty:
Katedra mediálních studií a žurnalistiky FSS, MU Brno ve spolupráci s agenturou Focus zpracovala pro Radu komparaci obsahové a formální podoby diskusních pořadů V pravé poledne (ČT), 7 čili Sedm dní (Nova), Nedělní partie (Prima TV) od 1.1. do 31.12.1999, a to z pohledu naplňování požadavku myšlenkové a názorové objektivity, nestrannosti a proporcionality. ATO zpracovala pro Radu sledovanost Televinzích novin (Nova), Událostí (ČT), Deníku (Prima TV), diskusních pořadů V pravé poledne (ČT), 7 čili Sedm dní (Nova) a Nedělní partie (Prima TV), a to od 1.1. do 31.12.1999. Dále pak sledovanost seriálu Třicet návratů s rozdělením na sledovanost pětiminutového úvodního dokumentu, samotného seriálu Třicet případů majora Zemana, dokumentu z cyklu Třicet návratů a diskusních pořadů k seriálu, vše v cílových skupinách děti 4 – 14 a dospělí 15+. Ve sledovaném období si Rada vyžádala záznamy pořadů od všech tří provozovatelů celoplošného televizního vysílání, součet času vyžádaných záznamů činil 170 hodin celoplošného televizního vysílání.
Vyhodnocení monitoringu
Problematice objektivity a vyváženosti informací se zaměřením na zpravodajské a některé publicistické pořady ČT 1, ČT 2, Novy a Primy TV je věnována samostatná kapitola v aktuálních tématech sledovaného období, viz kapitola Objektivita a vyváženost vysílání, str. 126 a další. Ve sledovaném období se Rada dále zaměřila na dlouhodobé sledování dvou zpravodajských a publicistických témat a jejich zpracování celoplošnými televizními stanicemi, a to především s ohledem na vyváženost prezentovaných témat, neboť ta byla podrobena kritice. První téma se vztahovalo k televiznímu zpravodajství o úderech NATO v Kosovu, dalším bylo informování o obchodním sporu mezi CET 21 a ČNTS. Na nedostatečnou objektivitu a vyváženost zpráv informujících o válečných událostech v Kosovu si stěžovali především příjemci těchto zpráv - tedy diváci, na nekorektnost a nevyváženost informací o obchodním sporu mezi CET 21. a ČNTS, s.r.o. naproti tomu poukazovali sami účastníci tohoto sporu. Ke stížnostem, které zpochybňovaly vyváženost zpráv o situaci v Kosovu, Rada vydala dne 8. 6. 1999 usnesení, z něhož vyplynulo, že posoudit úplnost, nestrannost a pravdivost všech zpráv informujících o válečném konfliktu je velmi obtížné. Cílem druhého zkoumání bylo zmapování vyváženosti informací o obchodním sporu mezi CET 21. a ČNTS, s.r.o. a bylo posuzována na základě dlouhodobých analýz zpravodajských pořadů Nova a ČT. Byly monitorovány záznamy zpravodajských pořadů Nova a pořadu Volejte řediteli. V první etapě byla provedena analýza zpravodajských relací Televizní noviny, Právě teď, Právě dnes, Headlines, pořadu Snídaně s Novou a pořadu Volejte řediteli za období od 6. 6. 1999 do 4. 7. 1999. Ve druhé etapě byly analyzovány pořady Volejte řediteli a hlavní zpravodajské relace Televizní noviny za období od 5. 7. 1999 do 21. 8. 1999. Analýza, která zkoumala, nakolik jsou ve vysílání Nova zastoupeny názory obou stran sporu, byla vyjádřena numericky a její výsledek prokázal, že zpravodajství Nova informovalo o obchodním sporu vyváženě. Dostatečný a srovnatelný prostor k vyjádření svých stanovisek dostali zástupci společnosti CET 21 a společnosti ČNTS, s.r.o., ale rovněž i představitelé Rady a členové parlamentní Stálé komise. Další dlouhodobá analýza měla zjistit, jakým způsobem informuje Česká televize ve svých zpravodajských relacích o mediální problematice, zejména pak o obchodním sporu mezi CET 21 a ČNTS, s.r.o. V rámci této analýzy byly shlédnuty záznamy pořadů Události, Tady a teď a Události plus za období od 15. 8. 1999 do 19. 9. 1999. Vyhodnocením analýzy byl Radou pověřen člen Rady Petr Štěpánek. Z jeho hodnocení vyplývá:
Obecně lze konstatovat, že ČT o konfliktu na Nově a jeho souvislostech informovala povrchním a nepříliš profesionálním způsobem. Ochrana dětí před nepříznivými vlivy televizního vysílání je v centru zájmu nejen orgánů k tomu určených, ale stále více i nejširší divácké veřejnosti. Úřad Rady každým rokem reaguje na větší počet podnětů poukazujících na odvysílání pořadů, které ohrožují psychický nebo morální vývoj dětí a mladistvých. Diváci odsuzují zejména přemíru násilí v pořadech, které jsou vysílané v době, kdy je velmi pravděpodobné, že televizi sledují děti. Programový odbor v roce 1999 analyzoval řadu pořadů, odvysílaných v době mezi 6. a 22. hodinou, jejichž obsah byl diváky považován za nevhodný či dokonce škodlivý. Vzhledem k závažnosti celé problematiky Rada v uplynulém období přikročila ke spolupráci s odborníky z oboru dětské psychologie. V případě několika pořadů bylo zadáno vypracování expertních posudků, na jejichž základě Rada rozhodovala, nakolik odvysíláním předmětného pořadu došlo k ohrožení psychického nebo morálního vývoje dětí a mladistvých. Zvláštní pozornost byla ve sledovaném období věnována nežádoucímu fenoménu v českém televizním vysílání, kterým je vystupování dětí mladších šestnácti let ve zpravodajských relacích v souvislosti s tragickými a kriminálními událostmi. Ve většině těchto vystoupení hovoří děti jako svědci nebo dokonce jako přímí účastníci dopravních nehod, katastrof či trestných činů. Jedná se tedy o děti, které prožily otřesný a šokující zážitek, z něhož se zřejmě ani neměly čas vzpamatovat. Výjimkou nejsou ani případy, kdy vypovídají děti, které právě ztratily své blízké nebo přátele. Necitlivý přístup redaktora či televizního štábu k dětskému svědkovi vede k prohloubení jeho stresu a potenciálně i k ohrožení jeho psychického vývoje. V určitých případech může zveřejnění svědectví dítěte dokonce ohrozit jeho život. Dítě, které na televizní obrazovce připustí, že vidělo pachatele vraždy či jiného násilného činu, je vystaveno vážnému nebezpečí. Rada jednoznačně považuje takové zneužívání dětí za nanejvýš neetické a odsouzeníhodné a i nadále se touto problematikou hodlá zabývat. Proto koncem roku oslovila dva experty z oboru dětské psychologie, aby posoudili nebezpečnost tohoto fenoménu a zpracovali na dané téma studii. Problematickým faktem ovšem zůstává, že zákony v ČR na ochranu dětí a mladistvých v podobných případech nepamatují, Rada tudíž nemá právní oporu pro případné sankční kroky vůči provozovatelům. Ve vyspělých státech Evropy je naproti tomu daná oblast zákonem přísně upravena. Například ve Velké Británii a v Holandsku je využívání dětí pro zpravodajské účely zcela nepřípustné. Případ „Major Zeman“ Vedení ČT záměr vysílat seriál „Třicet případů majora Zemana“ oznámilo již v roce 1998. Při setkání Rady se zástupci politických vězňů dne 29.9.1998 a následně s vedením ČT na Radě dne 17.11.1998, věnovaného právě problematice uvádění děl z období totality, byla Rada informována o záměru uvádět „Majora Zemana“ a již tehdy se k záměru stavěla kriticky, stejně jako zástupci Konfederace. Rada se negativně vyjádřila také k již dříve vysílanému filmu „Král Šumavy“, který byl podle názoru Rady jakýmsi „pilotním průzkumem“ záměru v dalším období uvést „Třicet případů“, oslavujícím období, kdy tisíce „protagonistů“ těchto příběhů byly totalitním režimem protiprávně odsouzeny a vězněny. Ale ani tyto argumenty neovlivnily rozhodnutí ČT zahájit vysílání. Na základě negativních ohlasů veřejnosti na záměr ČT vysílat seriál „Třicet návratů“ vyzvala Rada vedení ČT ještě před zahájením vysílání, aby svůj záměr přehodnotilo. Na tuto výzvu Rady reagoval 14. 9. 1999 generální ředitel ČT Jakub Puchalský, že považuje názor Rady za závažný, ale seriál přesto odvysílá. Dne 16.9.1999 zahájila ČT vysílání seriálu „Třicet návratů“, jehož součástí bylo vysílání původního seriálu „Třicet případů majora Zemana“ v hlavním vysílacím čase od 20 hod. na ČT 1. Negativní postoj k záměru ČT pak Rada dále specifikovala v dopisu generálnímu řediteli Jakubu Puchalskému ze dne 27. 9. 1999. (viz příloha č. 7, str. 193) Vysílání projektu „Třicet návratů“ zaznamenalo velký dopisový ohlas. Většina pisatelů ostře protestovala proti znovuuvedení seriálu „Třicet případů majora Zemana“ na televizní obrazovce. Řada dopisů měla formu petice, zejména od členů Konfederace politických vězňů. Někteří stěžovatelé vyjádřili v souvislosti s vysíláním tohoto seriálu nechuť nadále platit ČT koncesionářské poplatky. Rada dospěla na základě vyhodnocení monitoringu vysílání prvních dílů k závěru, že uvádění seriálu „Třicet návratů“ v doposud prezentované podobě, je v rozporu s veřejnoprávním posláním a povinnostmi České televize. Základním posláním České televize je sloužit veřejnému zájmu. Po výzvě Rady, která nebyla akceptována, po vyhodnocení odpovědi vedení ČT na tuto výzvu, vyhodnocení odvysílaných dílů včetně negativních reakcí veřejnosti, zahájila Rada na svém 19. zasedání dne 28.9.1999 ve věci správní řízení, jehož cílem je uvedení vysílání veřejnoprávní České televize do souladu s jejím posláním, stanoveným zákony. Správní řízení v této věci nebylo do konce roku 1999 ukončeno a bude pokračovat i v roce 2000. Konkrétní případy ve sledovaném období ČT/ ČT 1, 20. 2. 1999, 21.05 hod., film ”Poslední skaut” Analýza amerického detektivního filmu ”Poslední skaut” neprokázala, že odvysíláním snímku před 22. hodinou mohlo dojít k ohrožení psychického nebo morálního vývoje dětí a mladistvých, proto s provozovatelem nebylo zahájeno správní řízení. FTV Premiéra, s.r.o./Prima TV, 27. 2. 1999, 10.10 hod., videoklip skupiny Metallica v pořadu ”Prima SOS” Na podnět ministra kultury pana Pavla Dostála byl analyzován hudební videoklip skupiny Metallica, který byl uveden v rámci pořadu Primy TV ”Prima SOS”. Z analýzy vyplynulo, že videoklip zobrazuje nevhodné a delikventní chování způsobem, který lze hodnotit jako schvalující či dokonce návodný. Rada proto rozhodla doporučit FTV i dalším provozovatelům, aby předmětný videoklip do svého vysílání v době mezi 6. a 22. hodinou nezařazovali, protože by se mohli dostat do rozporu se zákonem o vysílání a vystavit se riziku sankce. Rada provozovatele dále vyzvala, aby zvážili vysílání podobného typu videoklipů v době, kdy je mohou sledovat děti. CET 21, s.r.o./Nova, 6. 8. 1999, 20.00 a 20.45 hod., upoutávka na pořad ”Peříčko” Z podnětu stížnosti diváka byla analyzována upoutávka na erotický pořad ”Peříčko”, která byla Nova opakovaně odvysílána ve večerních hodinách. Obrazová část upoutávky obsahovala záběry nahých ženských těl, lesbických aktivit a ukázky z pornografických webových stránek. Komentář upoutávky upozorňoval na možnost vyhledávání erotických obsahů na internetu. Na základě těchto zjištění Rada shledala, že odvysíláním upoutávek mohl být ohrožen psychický nebo morální vývoj dětí a mladistvých, a proto zahájila s provozovatelem správní řízení výzvou k vyjádření před uložením pokuty. CET 21, s.r.o./Nova, 11. 8. 1999, 11.10 hod. (repríza), pořad ”Na vlastní oči” – reportáž o pánském striptýzu Programový odbor z podnětu dopisu divačky analyzoval reportáž o pánském striptýzu, uvedenou v rámci pořadu ”Na vlastní oči”. Závěry analýzy konstatovaly, že ačkoli se jednalo o reportáž, jejíž námět byl do značné míry choulostivý, byla zpracována decentně a citlivě. Reportér opakovaně zpochybnil morálnost profese striptéra, proto reportáž nevyzněla návodně ani nevhodně. Odvysíláním reportáže v dopoledních hodinách tedy nebyl ohrožen psychický nebo morální vývoj dětí a mladistvých. CET 21, s.r.o./Nova, 28. 8. 1999, 21.35 hod., film ”Ďábelský mazlíček” Stížnost diváka poukazovala na nevhodnost odvysílání filmu ”Ďábelský mazlíček” před 22. hodinou. Stěžovatel považoval filmový horror, v němž malé děvčátko zákeřně a promyšleně vyvražďuje členy své rodiny, za škodlivý pro dětské diváky. Analýza filmu ovšem takový dopad na děti a dospívající nepotvrdila, proto byl podnět odložen. CET 21, s.r.o./Nova, 20. 10. 1999, sestřih z celého dne (9.00 – 22.00 hod.), Teletext TV Nova Společnost ČNTS, s.r.o. podala Radě podnět k zahájení správního řízení se společností CET 21 v souvislosti s porušováním zákonného ustanovení, které zakazuje zařazovat do vysílání v době mezi 6. a 22. hodinou pořady, jenž by mohly ohrozit psychický nebo morální vývoj dětí a mladistvých. Stížnost poukazovala na nevhodný obsah str. 887 teletextu TV Nova tzv. Seznamky SMS Fóra, na které jsou zveřejňované inzeráty, které mají pornografickou povahu a reklamy, jejichž prostřednictvím jsou nabízeny sexuální služby za úplatu. Analýza prokázala, že teletextová stránka ”Seznamka SMS Fóra” skutečně zahrnuje i obsahy ohrožující morální a psychický vývoj dětí a dospívajících. Jedná se zejména o vulgární a oplzlé výzvy k sexuálnímu vyžití. S provozovatelem bylo zahájeno správní řízení vydáním upozornění na porušení § 5 odst. 1 písm. d) zákona o vysílání. V období leden až prosinec1999 bylo kontrolováno celkem 2 904 reklamních spotů
Byla zjištěna následující porušení zákona: Česká televize – ČT 1 dne 21. 5. 1999 v prime time od 19 do 20 hod. Česká televize opakovaně porušila § 7 odst. 1 zák. č. 468/91 Sb. – stanovený hodinový limit reklamy – tím, že odvysílala 396 sec. reklamy v čase od 19 do 20 hodin. Zákonný limit je 360 sec. Provozovatel byl vyzván před uložením pokuty k vyjádření. Ve své reakci provozovatel překročení připouští. CET 21, s.r.o. - Nova Úřad Rady zaslal podnět Ministerstvu zdravotnictví , že TV Nova dne 23. 5. uvedla reklamu na léčivý přípravek Lecitamin bez příslušného zákonného označení. Dohled nad dodržováním § 5 zákona č. 40/95 Sb. – léčivé přípravky a prostředky zdravotnické techniky – náleží právě Ministerstvu zdravotnictví. Česká televize – ČT 1 dne 20. 8. v prime time od 19 do 20 hod. Česká televize opakovaně porušila § 7 odst. 1 zák. č. 468/91 Sb. – stanovený hodinový limit reklamy – tím, že dne 20.8. odvysílala v rámci jedné hodiny celkem 382 sec. Reklamy´, tj. o 6,1% více, než stanovuje zákon. Provozovatel byl vyzván k vyjádření před uložením pokuty. CET 21 spol. s r. o. – Nova dne 28. 8 . v prime time od 19 do 20 hod. TV Nova porušila § 7 odst. 1 zák. č. 468/91 Sb. – stanovený hodinový limit reklamy – tím, že dne 28. 8. odvysílala v rámci jedné hodiny celkem 755 sec reklamy. Zákonem povolený limit je u komerčního provozovatele 720 sec. Překročila tak limit o 4,9%. Česká televize – ČT 1 dne 2. 9. v prime time od 19 do 20 hod. Česká televize opakovaně porušila § 7 odst. 1 zák. č. 468/91 Sb. – stanovený hodinový limit reklamy – tím, že dne 2.9. překročila stanovený limit reklamního vysílání o 27 sec., tj.o 7,5%. Odvysílala celkem v rámci jedné hodiny 387 sec. reklamy. Opět byl provozovatel vyzván k vyjádření před uložením pokuty. Česká televize – ČT 1 Česká televize uvedla dne 1. 9. sponzorský vzkaz, který nabádal k přednostnímu užití služeb sponzora a porušila tak §8 písm. a) a b) zákona č. 468/91 Sb. S provozovatelem bylo zahájeno správní řízení vydáním upozornění. II.3.2.1.c) Televizní vysílání regionální a lokální Přehled monitorovaných stanic a pořadů Ve sledovaném období byly dvakrát provedeny komplexní kontroly vysílání všech regionálních a lokálních televizních stanic. Pro potřeby této rozsáhlé kontrolní akce byly od provozovatelů vždy vyžádány kontinuální záznamy vysílání za jeden týden. Cílem této analýzy byl podrobný rozbor vysílání jak z programového hlediska, tak z hlediska dodržování zákonných i licenčních ustanovení. Začátkem července 1999 získal Úřad záznamy vysílání od 9 regionálních provozovatelů (9 stanic) a 15 lokálních provozovatelů (35 stanic). V prosinci od 10 regionálních provozovatelů (10 stanic) a 13 lokálních provozovatelů (33 stanic). Předpokládala se značná časová náročnost analýzy, neboť tyto záznamy mohly teoreticky obsahovat až 1.071 hodin vysílání. Ve skutečnosti se během července a srpna analyzovalo 261 hodin záznamů. Kromě jednoho provozovatele, který vysílá 24 hodin denně, mají ostatní provozovatelé licencí stanovený 3 hodinový časový rozsah vysílání denně, který však ne všichni plně využívají. V řadě dalších případů nám také provozovatel poskytnul pouze jeden časově omezený blok vysílání a v průvodním dopise nás informoval, že tento blok v nezměněné podobě během vysílacího času několikrát opakuje. Programy regionálních a lokálních provozovatelů televizního vysílání jsou kromě analýz, prováděných na základě podnětů zaměřených na konkrétní pořady, kontrolovány v rámci komplexních analýz kontinuálního vysílání jednotlivých provozovatelů. Problémem, se kterým se Úřad setkal již na začátku, bylo samotné získání záznamů. Část provozovatelů tyto záznamy bezodkladně Úřadu zaslala, avšak řadu z nich bylo třeba ještě i dvakrát písemně upomínat. Dále je třeba podotknout, že zákon nestanovuje, v jaké formě mají provozovatelé záznamy všech odvysílaných pořadů uchovávat. Úřad požaduje pro analýzu záznamy na kazetách VHS. Převážná většina provozovatelů záznamy skutečně na kazetách VHS nebo S-VHS poskytuje, avšak u lokálního vysílání je z finančních důvodů při zpracování vysílání používána různá technologie, takže i archivace programů se provádí na různých nosičích. Tam, kde jsou používány 8-bitové počítače, je to disketa 5,25´´, u standardních počítačů disketa 3,5´´. Po dohodě s provozovateli jsme souhlasili i se zasláním disket. Ve sledovaném období Úřad provedl monitoring vysílání všech 46 stanic regionálního a lokálního televizního vysílání (od všech opakovaně dva týdenní monitoringy v průběhu roku), součet časů vyžádaných záznamů činil 589 hodin televizního vysílání. K tomuto opakovanému sedmidennímu monitoringu je nutno připočítat namátkový monitoring, který činil celkem 69 hodin vysílání. Výsledky analýz Radě poskytly ucelený a podrobný přehled o dodržování právních norem ve vysílání regionálních a lokálních televizí v České republice. Neopomenutelným přínosem této kontrolní akce, která byla za dobu existence regionálního a lokálního vysílání u nás ve své komplexnosti první svého druhu, jsou rovněž cenné informace o obsahu programů, celkové úrovni a profesionalitě televizí s místním dosahem. Přehled monitorovaných provozovatelů regionálního a lokálního televizního vysílání a jeho vyhodnocení Důsledky vyhodnocení monitoringu sedmidenní analýzy 29.11. – 5.12.1999 přesahují sledované období. Typy porušení zákonů:
a) Přehled řazený abecedně dle názvu provozovatele
b) Přehled řazený dle typu porušení zákona
Vyhodnocení monitoringu regionálního a lokálního televizního vysílání lze shrnout: - z hlediska dodržování ustanovení zákona č. 468/91 Sb., o rozhlasovém a televizním vysílání, byla ve vysílání shledána řada závad. Provozovatelům lokálního vysílání bylo vytknuto především nedostatečné označení vysílání logem, neuchovávání kompletních záznamů vysílání, neúplné označení reklamy na svém začátku a konci a uvádění tzv. rozšířeného sponzorského vzkazu, tj. sponzorského vzkazu, který má charakter reklamy (kontaktní údaje na poskytovatele výrobků nebo služeb). Některým provozovatelům regionálního vysílání bylo rovněž vytknuto neuchovávání úplných záznamů vysílání, nedostatečné označení reklamních bloků, překročený limit reklamy ve vysílání, uvedení rozšířeného sponzorského vzkazu a prezentace výrobků nebo služeb sponzora ve sponzorovaném pořadu.
Všechny zjištěné případy porušení zákonných a licenčních ustanovení byly zpracovány ve formě upozornění provozovatelům na porušení zákona se stanovením lhůty k nápravě, resp. ve formě výzvy k vyjádření před uložením pokuty. Není ani tak důležité, jaké technické možnosti provozovatel využívá, zda vysílá prostý černobílý teletext, barevně a graficky zajímavý videotext či profesionálně zpracovaný videozáznam, ale na první pohled je ze záznamu vidět, zda provozovatel dbá na výběr příspěvků, na jejich aktuálnost a informační hodnotu. Pokusíme-li se zobecnit dosavadní poznatky z provedených analýz, dospějeme k závěru, že lokální vysílání v malých obcích plně nahrazuje funkci obecního rozhlasu a je vítaným přínosem k informování obyvatel. Lokální vysílání ve městech však tento charakter již ztrácí a postupně se z něj utváří místní, komunálně politické médium typu „televize pana starosty“ včetně problémů s vyvážeností prezentovaných názorů, zejména v období voleb, ale i při rozhodování o zásadních otázkách života ve městě. Prezentace různých firem a jejich služeb ve vysílání je potom vítaným finančním přínosem provozovatelů. Nejhůře z hlediska hodnocení obstojí regionální vysílání, které se v současné době stává typem komercializující se „malé velké televize“, s rychle a značně se rozmáhajícími pokusy obejít omezení zákona v otázkách reklamy, skryté reklamy a sponzorování pořadů. II.3.2.1.d) Vysílání prostřednictvím MMDS Rada si poprvé vyžádala záznamy původních programů šířených prostřednictvím systému MMDS, ve sledovaném období záznamy od 6 provozovatelů (11 licencí). Sedmidenní monitoring původních programů v MMDS (29. 11. – 5. 12. 1999) Provozovatel s licencí - vysílání systémem MMDS Kabel Plus, a.s. – České Budějovice a nejbližší okolí MWTv Local, s.r.o. - Karlovy Vary MWTv Local, s.r.o. - Staré Město u Uherského Hradiště TES MEDIA, s.r.o. Výsledky tohoto monitoringu budou dokončeny v roce 2000. II.3.2.2. Provozovatelé s registrací II.3.2.2.a) Satelitní vysílání Součet časů dodaných záznamů původních satelitních programů činil 365 hodin. Záznamy k analýze dodali k 31.12. 1999 pouze níže uvedení provozovatelé. Sedmidenní monitoring původních satelitních programů (29. 11. – 5. 12. 1999)
Výsledky tohoto monitoringu budou dokončeny v roce 2000. II.3.2.2.b) Vysílání původních programů v TKR Dále si Rada ve sledovaném období vyžádala záznamy původních programů od 85 provozovatelů vysílání v TKR. Z vyzvaných provozovatelů zaslali záznamy původních programů níže uvedení provozovatelé. Sedmidenní monitoring původních programů v TKR (29. 11. – 5. 12. 1999) Provozovatel s registrací - klasické televizní kabelové rozvody AMOS, v.o.s. CATR, s.r.o. DATTELKABEL, a.s. ELSAT, s.r.o. F.C.A., a.s. FLORIÁN JIŘÍ HBTV, s.r.o. INTERCABLE MORAVIA, s.r.o. K.T.V.M., s.r.o. VELKÉ MEZIŘÍČÍ K+K CABLE, v.o.s. KABEL OSTROV, s.r.o. KABEL PLUS CB, a.s. KABEL PLUS JIŽNÍ MORAVA, a.s. KABEL PLUS SEVERNÍ MORAVA, a.s. KABEL PLUS STŘEDNÍ MORAVA, a.s. KABELOVÁ TELEVIZE JESENÍK, s.r.o. KABELOVÁ TELEVIZE KLÁŠTEREC N. O., s.r.o. KABELOVÁ TELEVIZE KOPŘIVNICE, s.r.o. KABELOVÁ TELEVIZE OSTRAVA – JIH, s.r.o. KABELOVÁ TELEVIZE OSTRAVA, s.r.o. KABELOVÁ TELEVIZE PŘEROV, s.r.o. KABELOVÁ TELEVIZE, s.r.o. ČESKÁ TŘEBOVÁ KABELOVÁ TELEVIZE TŘINEC, s.r.o. MAKRO, s.r.o. MAŠTALÍŘ MIROSLAV – MD ELEKTRONIK MEC TURNOV, s.r.o. MĚSTSKÉ INŽENÝRSKÉ SÍTĚ STUDÉNKA, a.s. NOEL, v.o.s. NOVÁK MIROSLAV NTV CABLE, s.r.o. PILSKABEL TV, a.s. PROKABEL, ÚSTÍ NAD LABEM, s.r.o. RTV-5, s.r.o. SATT, a.s. STAR NOVA, s.r.o. STAVEBNÍ BYTOVÉ DRUŽSTVO „ROŽNOV“ TELCOM, s.r.o. TES MEDIA, s.r.o. TESAS MEDIC, s.r.o. TETA, s.r.o. TKW, s.r.o. TM KATEL, a.s. Provozovatel s registrací - programový kanál v TKR CHLAD Bohumil – T.V. SAT (tv kanál) RT Media, s.r.o. (tv kanál) ŠPAČEK Václav (tv kanál) VOBORNÝ Jaromír (tv kanál) Výsledky tohoto monitoringu budou dokončeny v roce 2000. Další kapitola: II.3.3. Stížnosti veřejnosti na vysílání a konkrétní pořady |