logo





I.2. FINANCOVÁNÍ RADY A ÚŘADU, VÝBĚR SPRÁVNÍCH POPLATKŮ A POKUT

Rada a Úřad jsou financovány ze státního rozpočtu, v němž má Rada samostatnou kapitolu 372.


I.2.1. Čerpání finančních prostředků v roce 2000


Závazné ukazatele rozpočtu kapitoly nebyly překročeny. Rozpis čerpání finančních prostředků je uveden v Plnění závazných ukazatelů rozpočtu kapitoly Rady za rok 2000 v příloze na str.
225.

Na rok 2000 byly v kapitole rozpočtovány příjmy ve výši 62 tis. Kč. Jednalo se zejména o příjmy z pronájmu nebytových prostor, které se nacházejí v objektu Rady. Skutečné příjmy za rok 2000 byly vykázány ve výši 201,82 tis. Kč. Ukazatel byl překročen z důvodů příjmů za přijaté pojistné náhrady (70,00 tis. Kč – oprava automobilu po pojistné události), tržby za poskytnutí informací (2,58 tis. Kč) a vratky transferu (73,20 tis. Kč).

Na činnost Rady byly zákonem o státním rozpočtu ČR na rok 2000 schváleny výdaje celkem ve výši 32 988 tis. Kč. Rozpočtovým opatřením MF ČR č.j. 144 /118291/2000 bylo na základě naší žádosti přesunuto 2 500 tis. Kč z běžných výdajů na kapitálové a rozpočtovým opatřením MF ČR č.j. 141/130151/200 byly finanční prostředky ve výši 33 tis. Kč přesunuty z OON na platy pracovníků. Tím se běžné výdaje kapitoly snížily na 28 847 tis. Kč a kapitálové výdaje se zvýšily na 4 141 tis. Kč. Celkové výdaje ve výši 32 988 tis. Kč zůstaly zachovány.

Rozpočet běžných výdajů celkem ve výši 28 847 tis. Kč byl ve skutečnosti čerpán na 95,96%, což znamená, že nebyl dočerpán o 1 163,71 tis. Kč (úspora vznikla hlavně z důvodů neúplného počtu členů Rady po část roku – 710,9 tis.Kč na OON a na sociálním a zdravotním pojištění – 345,37 tis. Kč).

Prostředky na platy a ostatní platby za provedenou práci ve výši 11 485 tis. Kč byly čerpány na 93,56 % (viz výše uvedená úspora na OON). Limit počtu zaměstnanců byl stanoven ve výši 34 osob a byl plněn na 97,06 %. Rada využila možnosti čerpání mzdových prostředků za neobsazená místa podle nařízení vlády č. 349/1997 Sb. Skutečný průměrný plat zaměstnanců Úřadu se tak proti rozpočtu po změnách zvýšil o 3,0 %. Proti skutečnému průměrnému platu zaměstnanců Úřadu v roce 1999 se tento průměrný plat snížil na 15 893,-- tis. Kč, to je o 5,9% , neboť se podařilo obsadit další 2 místa. Vzhledem k minimálnímu počtu zaměstnanců a vyhraněné specializaci činnosti Rady tvoří 52% zaměstnanců pracovníci s vysokoškolským vzděláním.

Rozpočet ostatních neinvestičních výdajů byl koncem roku snížen o 2 500 tis Kč na 13 342 tis. Kč. V rámci běžných výdajů představoval významnou položku nákup služeb, který byl z rozpočtované částky ve výši 10 197 tis. Kč čerpán na 99,76 %. Z této částky připadlo 4 291,75 tis. Kč na výdaje za analytické práce, výzkumy, nezávislé expertízy (zejména právní a technické) a dále výdaje vztahující se k monitorování programů rozhlasových a televizních stanic v rámci kontroly provozovatelů vysílání (viz závěrečný odstavec). Na úhradu nájemného za objekt, v němž Rada sídlí, bylo vynaloženo 3 334 tis. Kč, tj. 32,7 % skutečných výdajů na nákup služeb. V rámci položky ostatních výdajů byla použita částka ve výši 1 409,97 tis. Kč, z toho na průběžnou obnovu technických prostředků a na programové vybavení bylo čerpáno 383,58 tis. Kč a na cestovní výdaje 826,44 tis. Kč.

V roce 2000 bylo vynaloženo celkem 137 tis. Kč na 7 zahraničních pracovních cest (11 osob), a to v souvislosti s činností Rady v rámci příslušných orgánů a pracovních skupin Rady Evropy a Evropské platformy regulačních institucí v médiích. Oproti roku 1999 se tyto výdaje snížily o 254 tis. Kč. Tam, kde to bylo možné, se Rada snažila získat materiály z významných zahraničních konferencí a seminářů prostřednictvím internetu.

Rozpočet kapitálových výdajů byl koncem roku zvýšen o 2 500 tis. Kč, činil 4 141 tis. Kč a byl čerpán ve výši 4 140,99 tis. Kč, tj. na 100 %. Částka byla použita na obnovu zařízení, výpočetní techniku včetně investičního programového vybavení, zejména v souvislosti se zaváděním digitálního záznamu vysílaných pořadů. Kapitálové výdaje ve výši 2 500 tis Kč byly použity na vybavení výpočetní technikou, přístroji, zařízeními a inventářem v rámci nového využití částí budovy Rady.

Zvýšené čerpání výdajů ve IV. čtvrtletí bylo záměrem Rady, neboť bylo žádoucí, aby zadané komplexní analytické práce zahrnovaly celý rok 2000, aby týdenní monitoring vysílání všech provozovatelů zachytil období voleb do Senátu a krajských zastupitelstev a aby studie a výpočty vztahující se ke koncepci digitálního vysílání byly co nejaktuálnější.

Celkem bylo vynaloženo na činnost mezioborové pracovní skupiny pro digitální vysílání a přípravu koncepce přechodu na digitální vysílání v ČR 1 066,07 tis. Kč (ostatní neinvestiční výdaje 800,82 tis. Kč + OON 70 tis. Kč + kapitálové výdaje 195,25 tis. Kč), na monitoring vysílání bylo vynaloženo celkem 3 172,96 tis. Kč (ostatní neinvestiční výdaje 3 153,96 tis. Kč + OON 19 tis. Kč) a na externí právní služby 204,73 tis. Kč.


I.2.2. Správní poplatky a pokuty v roce 2000


Rada je v souladu se zákonem č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, v platném znění, zmocněna k výběru správních poplatků za správní řízení ve věcech udělení a změn licencí a registrací k rozhlasovému a televiznímu vysílání.

Správní poplatky a pokuty jsou příjmem státního rozpočtu, nikoli příjmem Rady. Od 1.1. 2000 do 31.12. 2000 byly vybrány ve výši 2 937 tis. Kč a tato částka byla prostřednictvím zvláštního příjmového účtu státního rozpočtu do státního rozpočtu odvedena.

V této souvislosti je nutné opakovaně konstatovat nízkou platební morálku provozovatelů. Některé poplatky za Radou schválené změny Úřad vymáhá opakovaně po řadu měsíců, což znamená další administrativní zátěž.

Do zákonem stanovené působnosti Rady náleží také ukládání pokut provozovatelům vysílání.

Rada ve sledovaném období rozhodla o uložení pokut ve výši 5 863 tis. Kč. Ve sledovaném období byly uhrazeny pokuty v celkové výši 450 tis. Kč, udělené v letech 1997, 1998, 1999, 2000 (viz kapitola Seznam upozornění a pokut, str.
75 a další). Snížení uhrazené částky v roce 2000 není dáno snížením frekvence a rozsahu nedodržování zákonů a licenčních podmínek. Skutečnost, že částka uhrazených pokut je tak nízká je způsobena tím, že stále větší počet provozovatelů proti rozhodnutí Rady podává opravný prostředek k soudu a tím se oddaluje právní moc rozhodnutí Rady. Situace je dána též nízkou platební morálkou provozovatelů. Z pokut uložených Radou v roce 2000 zůstalo k 31.12. 2000 neuhrazeno 5 425 tis. Kč. V souladu s ustanovením § 1 odst. 4 a § 73 odst. 1 a násl. zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, v platném znění, Rada postoupila svá pravomocná rozhodnutí o uložení pokut, které nebyly ve lhůtě uhrazeny, Finančnímu úřadu pro Prahu 10 k jejich vymáhání.


Přehled vybraných správních poplatků a pokut (v tisících Kč) za léta 1997, 1998, 1999 a 2000:

Typ příjmu rok 1997 rok 1998 rok 1999 rok 2000
Správní poplatky 3 066 3 813 3 995 2 937
Pokuty 1 875 4 175 404 450
Celkem 4 941 7 988 4 399 3 294


Platný sazebník správních poplatků podle zákona č. 305/97 Sb., o správních poplatcích od 1.1.1998, položka 66:
  1. Podání žádosti
    • o vydání rozhodnutí o registraci k šíření vysílání prostřednictvím satelitu, prostřednictvím kabelových rozvodů nebo prostřednictvím satelitu a kabelových rozvodů 50 000,- Kč
    • o udělení licence k televiznímu vysílání 50 000,- Kč
  2. Podání žádosti o udělení licence k rozhlasovém vysílání 15 000,- Kč
  3. Za provedené změny v údajích obsažených v přihlášce k registraci nebo v žádosti o licenci k televiznímu vysílání 10 000,- Kč
  4. Za provedené změny v údajích v žádosti o licenci k rozhlasovému vysílání 3 000,- Kč.
Poznámka: Poplatek podle písmen c) a d) této položky nevybere správní orgán za změny, které se provádí též zápisem do obchodního rejstříku /§ 11 odst. 1 písm. a) a b) zákona č. 468/91 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, v platném znění/.

I.2.3. Rozpočet pro rok 2001


Podle posledního návrhu MF ČR z 18. září 2000 byly Radě na rok 2000 navrženy prostředky v celkové výši 30.480 tis. Kč, což je o 2 508 tis. Kč méně než v roce 2000 (tj. o 7,6% méně). V této výši PSP ČR rozpočet 5. prosince 2000 schválila. Rada si je vědoma situace ve státním rozpočtu a snížení rozpočtu se bude snažit řešit tak, aby nebyly dotčeny její základní zákonné povinnosti. Ukazatele rozpočtu na rok 2000 viz příloha na str.
225.

V současné době probíhá projednávání nového zákona o rozhlasovém a televizním vysílání, resp. novely stávajícího zákona o vysílání. Všechny navrhované změny představují ve svém dopadu výrazný nárůst agendy Rady a Úřadu a zabezpečení požadovaných činností nebude možné bez zvýšení mzdových, ostatních neinvestičních i kapitálových výdajů.




> Další kapitola: I.3. PŘEHLED AGENDY RADY A ÚŘADU ZA OBDOBÍ 1.1. – 31.12.2000