logo





II.3. KONTROLA DODRŽOVÁNÍ PRÁVNÍCH PŘEDPISŮ VE VYSÍLÁNÍ PROGRAMŮ V OBDOBÍ 1.1. – 31.12.2000

II.3.1. Monitorování vysílání

K základním povinnostem Rady náleží dohled nad dodržováním povinností provozovatelů vysílání daných zákonem, licencí, a registrací. Zákonné požadavky upravuje zákon o vysílání a zákon o reklamě. Rada v souladu s § 12 odst. 2) rozhoduje, které údaje týkající se programové skladby uvedené žadatelem v žádosti o licenci (§ 11 odst. 1 písm. e) – programová skladba s návrhem vysílacího schématu) budou zcela nebo zčásti závazné pro provozovatele s licencí. Takto stanovené programové podmínky jsou pak součástí zpracování monitoringu. Metodika kontroly vysílaných programů a vyhodnocování monitoringu Radou byla podrobně popsána ve Zprávě 99.

V roce 2000 byl dokončen monitoring vysílání většiny provozovatelů rozhlasového a televizního vysílání, který ve většině případů zahrnoval týden od 29.11. do 6.12. 1999. Výsledky tohoto monitoringu vztahující se k  k regionálnímu a lokálnímu televiznímu vysílání byly uveřejněny již ve Zprávě 99. Tato Zpráva uvádí výsledky monitoringu záznamů výše uvedeného týdne rozhlasových stanic, provozovatelů TKR, MMDS a satelitního vysílání.

Podobně jako v roce 1999 byly i v roce 2000 prakticky od všech provozovatelů veřejnoprávního i soukromého rozhlasového a televizního vysílání vyžádány kontinuální záznamy vysílání jednoho týdne (6. – 12. 11. 2000) pro účely v pořadí již třetí komplexní kontroly vysílání všech stanic. Záměrně bylo vybráno období, které zachycuje jeden týden před prvním kolem voleb do Senátu a krajských zastupitelstev. Cílem analýzy je, podobně jako u monitoringu předchozího, získat přehled o stavu vysílání a zpracovat podrobný rozbor vysílání z hlediska dodržování zákonných i licenčních ustanovení. Nad rámec tohoto standardního monitoringu bude sledována i vyváženost vysílání v týdnu, který předcházel volbám do Senátu a krajských zastupitelstev, budou vyhodnocovány i další aspekty vysílání, které se vztahují k volbám, m.j. přehled prezentace kandidátů. Pozornost bude soustředěna nejen na prezentaci kandidátů ve zpravodajských a publicistických pořadech, četnost jejich vystoupení a časový rozsah vystoupení, ale zejména na vysílání reklam. Vyhodnocení reklamních spotů bude posuzováno na základě § 6 odst. 1 písm. d) zákona o vysílání, který zakazuje reklamu politických stran. Tzv. osobnostní reklama bez zmínky o politické straně nebo hnutí je přípustná, pokud splňuje platné požadavky na reklamu. Obdobný bude postup i při vyhodnocování sponzorských titulků, dle § 8 písm. d) zákona o vysílání, který ukládá provozovatelům povinnost zajistit, aby pořady nebyly sponzorovány fyzickými a právnickými osobami, jejichž hlavním předmětem činnosti je poskytování služeb, jejichž reklama není dovolena (viz stanoviska Rady ze dne 10. a 25. října 2000 v kapitole Rada a veřejnost, str. 95). Výsledky tohoto monitoringu budou zpracovány v průběhu roku 2001 a budou obsahem Zprávy Rady za rok 2001.

Kromě tohoto týdenního monitoringu zadala Rada frekvenční analýzu televizních zpravodajských a publicistických pořadů ČT 1, ČT2, Novy a Primy TV z hlediska zastoupení jednotlivých kandidátů a politických stran, případně stranických seskupení v období, které se vztahovalo k volbám do Senátu a krajských zastupitelstev v listopadu 2000 (týden před prvním kolem voleb, týden mezi 1. a 2. kolem voleb a týden po 2. kole voleb). Tuto analýzu zpracovala společnost Newton Information Technology a je publikována v druhé části této Zprávy.

Vzhledem k významu aspektu vyváženosti informací ve vysílání Rada zadala podobně jako v roce 1999 tématickou a obsahovou analýzu zpravodajských a publicistických pořadů ČT, Novy a Primy TV za rok 2000, kterou zpracovala společnost Newton Information Technology. Předmětem zadané analýzy je získat ucelený přehled o struktuře zpravodajských a publicistických pořadů v rámci celoročního vysílání. Prezentace jednotlivých politických uskupení a činitelů, četnost jejich výskytu a zároveň délka mluvní přítomnosti na televizní obrazovce jsou základními ukazateli této analýzy. Zvláštní pozornost je věnována významným událostem uplynulého období. Shrnutí analýzy je uveřejněno v druhé části této Zprávy.

Na základě opakovaných problémů s dodržováním časového rozsahu vysílaných reklam ve vysílání ČT se uskutečnilo jednání k metodice zpracování reklamního vysílání televizních stanic. Účastníkem jednání byla Rada, zástupci vedení ČT, zástupci společnosti ARBOmedia a společnost A-Connect, která pro Radu na smluvním základě dodává reklamní data. Zástupci provozovatele vyjádřili obavy, že prezentace nekomerčních subjektů a aktivit na obrazovkách ČT je dle metodiky Rady započítávána do celkového časového rozsahu reklam. Jednání prokázalo, že tomu tak není, naopak tyto nekomerční prezentace jsou vždy důsledně odečítány. Jiným problémem ovšem je zařazování reklamních bloků brněnského TS před regionální vysílání ČT. Tyto reklamní bloky jsou samozřejmě řádně začleňovány do celkového času vysílaných reklam na příslušném okruhu. Obě strany se dohodly na precizaci zpracování reklamních dat A-Connectem a na vzájemné kontrole těchto dat. Jednání bylo bezpochyby přínosem pro všechny zúčastněné strany, neboť pomohlo odbourat vlekoucí se problém.

V červnu 2000 Rada zaslala APSV na základě její žádosti rozsáhlý výklad zákonných pravidel sponzoringu tak, jak jej aplikuje Rada:
  1. Sponzorský vzkaz, obsahující nepovolené prvky, nikdy není hodnocen jako skrytá reklama, nýbrž jako tzv. rozšířený sponzorský vzkaz, resp. nevhodný titulek sponzorského vzkazu. V této souvislosti je nezbytné upozornit na skutečnost, že takto posouzené porušení zákona přináší provozovateli mírnější sankční dopad. Skrytá reklama je sankcionována pokutou ihned, zatímco odvysílání nevhodného sponzorského vzkazu je napoprvé postihováno pouze vydáním upozornění.
  2. Smyslem public relations je seznámení s podnikem či značkou, vytvoření žádoucího image podniku či značky, udržování pozitivního povědomí o podniku či značce atd. Ve svých důsledcích mají všechny tyto aktivity jediný cíl – najít uživatele zboží, služeb nebo jiných výkonů či hodnot, které podnikatel nabízí – tudíž mají stejný cíl jako reklama, i když užívají odlišné komunikační metody. Hodnocení PR vzkazů pochopitelně vychází z této skutečnosti. Nelze ovšem konstatovat, že tato forma komerční prezentace je posuzována vždy a za každých okolností stejně. Rada posuzuje jednotlivé případy samostatně. Záleží nejen na přesném znění takového vzkazu, ale i na jeho umístění ve vysílání (zda je neodůvodněně umístěn uprostřed vysílání, zda je umístěn před konkrétním pořadem, zda je umístěn uvnitř pořadu apod.) V zásadě lze shrnout, že vzkazy tohoto typu mohou být v závislosti na svém obsahu a umístění hodnoceny buď jako reklama, nebo jako sponzorský vzkaz.
  3. Rovněž ve věci vysílání upoutávek na sponzorované soutěže a kulturní či sportovní akce nelze vydat zcela jednoznačné stanovisko, aplikovatelné vždy a bez výhrad. Značná benevolence je uplatňována v případech, kdy upoutávka obsahuje zcela strohou informaci o sponzorské účasti určitého podnikatelského subjektu, aniž by byl jakkoli blíže specifikován (např. oborovým zaměřením či místním určením). Týká-li se upoutávka charitativní akce, pak je taková tolerance zcela na místě. Vložení obdobné upoutávky do řádně odděleného reklamního bloku je samozřejmě možné, ba spíše vítané.
  4. Zákon ukládá povinnost zřetelně označovat sponzorované pořady na jejich začátku nebo konci vhodnými titulky nebo ohlášením. Zákon ovšem již dále nespecifikuje náležitosti takového vhodného titulku nebo ohlášení, proto Rada toleruje širší formulační škálu sponzorských vzkazů. Rozhodně není nezbytné, aby vzkaz obsahoval výrazy „sponzoruje“ nebo „přináší“. Uváděný příklad „hezké počasí přeje firma…“ jiné možnosti sponzorského vzkazu je dle výkladu Rady ve shodě se zákonem.
  5. Reklamní spot stejného klienta, který sponzoroval předcházející pořad, je samozřejmě možné uvést jako první v pořadí v bloku reklamy, který je řádně zvukově oddělen od ostatních pořadů. Nesprávné by ovšem bylo, kdyby ve sponzorském vzkazu zazněly stejné informace (výčet služeb či zboží, popis kvality zboží atd.) jako v následném reklamní spotu.
  6. Samozřejmě je možné, aby v řádně oddělené reklamě na veřejnou akci byli uvedeni sponzoři této akce. Takové reklamní sdělení není v rozporu se zákonnými ustanoveními, upravujícími obsah reklam (§6 odst. 1 zákona č. 468/1991 Sb. a §2 - §6 zákona č. 40/1995 Sb.).

Vzhledem k nejasnostem při výkladu ustanovení zákona o vysílání, která se vztahují ke sponzoringu, uspořádala Rada ve spolupráci s ČT a dalšími provozovateli k problematice povinností provozovatele při vysílání sponzorovaných pořadů diskusní panel, který se konal dne 15.listopadu 2000 v ČT a měl značný ohlas mezi účastníky. Častým problémem, kterým se zabývala všechna celoplošná média, bylo správné uvádění sponzorských ohlášení. Zákon jednoznačně neurčuje obsah sponzorského titulku a také v odborných kruzích panují rozdílné názory. Jedním ze závěrů bylo, že z výstupů i dalších písemných podnětů účastníků, na které se pro nedostatek času nedostalo v diskusi, bude po opakovaném souhrnném jednání zpracován stručný metodický pokyn Rady pro základní orientaci provozovatelů ve sporných případech. Vzhledem k dalšímu dění v ČT se však již neuskutečnilo předpokládané a účastníky požadované druhé kolo panelu, takže požadovaný metodický pokyn Rady v této věci bude oproti původním předpokladům dokončen až v průběhu 1. čtvrtletí 2001.




> Další kapitola: II.3.2. Vysílání monitorované ve sledovaném období