logo





Parlament České republiky


Poslanecká sněmovna

2002


    3. volební období

1272




ZPRÁVA O STAVU VYSÍLÁNÍ A ČINNOSTI
RADY PRO ROZHLASOVÉ
A TELEVIZNÍ VYSÍLÁNÍ

za období

1. 1. 2001 – 31. 12. 2001











Předkládá Rada pro rozhlasové a televizní vysílání
v souladu s § 6 odst. 1 a ve lhůtě dle § 6 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb.

V Praze dne 28. února 2002



© Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, 2002




1

Úvod
Shrnutí zprávy

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání předkládá svou zprávu za první rok nového milénia, tedy za období 1. 1. – 31. 12. 2001, které lze bez nadsázky nazvat zatím nejdramatičtějším a nejbohatším na události významné pro mediální oblast v dosavadní historii Rady.


Rok začal stávkou v České televizi. Ve vypjaté politické i společenské atmosféře společnosti spatřila v lednu světlo světa novela zákona o ČT, podle které Poslanecká sněmovna zvolila začátkem února prozatímního ředitele a posléze i novou Radu ČT. Ta pak na podzim zvolila řádného generálního ředitele. Tyto události bezesporu poznamenaly jak samu ČT, tak i českou mediální scénu a nakonec i samu společnost.


Ani ostatní nejvýznamnější provozovatelé vysílání nezůstali za veřejnoprávní ČT příliš pozadu. V průběhu jarních měsíců se znovu zkomplikoval spor nového držitele IPB - tedy ČSOB - s vlastníky společnosti FTV Premiéra, provozovateli TV Prima. Probíhala jednání související s arbitrážemi UNCITRAL ve věci sporu Ronald Lauder, resp. CME proti ČR o TV Nova.


Druhou polovinu roku pak paradoxně nejvíce poznamenala krize okolo lokální TV3, kde za dramatických okolností došlo k rozkolu a později i k rozchodu držitele licence a provozovatele vysílání se servisní organizací. V závěru roku pak kauza vyústila do stavu, který způsobil, že Rada následně provozovateli této stanice odňala licenci.


Pro mediální scénu měla v popisovaném období stěžejní význam skutečnost, že v této době kulminovaly práce na novém vysílacím zákonu, který po poněkud komplikovaném závěru procesu jeho schvalování vstoupil v účinnost dnem 4. 7. 2001. To ve svém dopadu znamenalo, že v jednom kalendářním roce platila v mediální oblasti dvojí, a to dosti výrazně odlišná pravidla. Režim podle dvou různých zákonů v popisovaném období ovlivnil i některá další dění v mediální sféře, např. licenční řízení u stávajících provozovatelů rozhlasového vysílání, kterým končila platnost licence v závěru roku, takže licenční řízení muselo proběhnout ještě podle původního zákona o vysílání. Problémy s nejednoznačným výkladem některých ustanovení nového zákona o vysílání poté zkomplikovaly i některé nejsledovanější kauzy. Poprvé tak došlo k situaci, že během jednoho kalendářního roku Rada dvakrát zdůvodňovala své postupy a rozhodnutí před plénem Poslanecké sněmovny.


Ve druhé polovině roku tedy jak provozovatelé tak Rada působili v režimu nového vysílacího zákona. V této době byly vyneseny závěry obou arbitráží (londýnské i stockholmské, v druhém případě pouze mezitímní) v kauze TV Nova.


Rada v popisovaném období pracovala (až na samotný začátek a závěr roku) v úplném složení, když v předcházejícím roce byla více než z poloviny doplněna novými členy. Ti prošli skutečnou zkouškou ohněm již jen z toho důvodu, že bylo velmi náročné se urychleně orientovat ve spletité problematice probíhajících kauz. Rada v obnoveném složení deklarovala svou novou komunikační politiku, spočívající v otevření se nejen odborné veřejnosti; veřejná slyšení v rámci licenčních řízení bylo možno sledovat na internetu, o práci a rozhodnutích Rady informovaly její webové stránky i tiskové zprávy. Nezprostředkovaný styk s regiony a jejich problémy umožnila další pravidelná výjezdní zasedání. Snaha vedení Rady o urychlení a zkvalitnění práce Úřadu přinesla výrazné zkrácení termínů při vydávání správních dokumentů oproti dřívější praxi.


Tato zpráva je první výroční zprávou Rady, vypracovanou již podle nároků nového zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání, č. 231/2001 Sb., tedy naprosto odlišně od osvědčené a obecně pozitivně přijímané podoby zpráv za roky 1999 a 2000. Režim dvou různých zákonů platných v období zprávou popisovaném samozřejmě poznamenal a určil metody práce a rozhodování Rady, zpráva je však strukturována výlučně podle nového zákona, a to i s přihlédnutím k postupnému náběhu některých nových zákonných povinností a tím i činností Rady i jejího Úřadu.


> Další kapitola: 2 Seznam provozovatelů vysílání a provozovatelů převzatého vysílání
> ZPĚT NA OBSAH