logo





3

Informace o situaci ve vysílání a v převzatém vysílání


3.1 Rozhlasové vysílání zemské analogové

Rozhlasové vysílání šířené prostřednictvím vysílačů v ČR realizují veřejnoprávní ČRo – provozovatel ze zákona prostřednictvím svých celoplošných a regionálních okruhů a provozovatelé vysílání s licencí celoplošného nebo místního charakteru. Provozovatelé vysílání s licencí vysílají v pásmu VKV, pouze jeden provozovatel vysílá také na dvou kmitočtech v pásmu SV.

V oblasti provozovatelů vysílání s licencí Rada ve sledovaném období rozhodovala o udělení licencí k provozování místního rozhlasového vysílání šířeného prostřednictvím vysílačů v sedmi licenčních řízeních vyhlášených již podle zák.č.231/2001 Sb. Velký zájem o udělení tohoto typu licence dokládá 107 podaných žádostí. Průběh a výsledky licenčních řízení jsou popsány v kapitole 6. Ve sledovaném období Rada projednávala žádosti provozovatelů o změny některých skutečností a změny licenčních podmínek a dále žádosti provozovatelů o prodloužení doby platnosti licence, kdy možnosti požádat o prodloužení licence v zákonem stanovené lhůtě využilo 12 provozovatelů. Pro rozhodování žádostí provozovatelů o změnu územního rozsahu vysílání přijala Rada k ověřování metodiku, která je uvedena v kapitole 9.

Za uplynulé období Rada celkem projednala 148 změn (z toho 74 v rámci agendy licenčního odboru, 14 v rámci agendy programového odboru a 60 v rámci agendy technického odboru).


3.1.1 Celoplošné zemské rozhlasové vysílání
Český rozhlas

Český rozhlas je provozovatelem vysílání ze zákona. Své programy jako službu veřejnosti šíří
na území republiky celoplošně v pásmu FM a z části i AM (střední vlny). V pásmu AM (krátké vlny) vysílá do zahraničí program ČRo 7 – Radio Praha. Na výrobě terestricky šířených celostátních programů ČRo 1 – Radiožurnál, ČRo 2 – Praha, ČRo 3 – Vltava se podílejí kromě pražského studia i studia regionální, která ale stále ve větší míře vysílají v určených časech vlastní regionální program.

K již tradičním studiím České Budějovice, Plzeň, Ústí nad Labem, Hradec Králové, Brno, Olomouc a Ostrava přibyla v roce 2001 Regina Praha a v roce 2002 Region (Střední Čechy), Pardubice, Jihlava a studio Ústí n.L. začalo společné vysílání pro kraje ústecký a liberecký pod názvem Radio Sever. Příprava k zahájení vysílání dalších studií je vázána na možnost uvolnění a přerozdělení technických prostředků. Na tomto úkolu v součinnosti s Radou ČRo a vedením ČRo intenzivně spolupracuje s Radou pro RTV i ČTÚ.

V roce 2002 skončila jedna významná a pro historii rozhlasového vysílání v naší zemi nezapomenutelná kapitola. Na základě rozhodnutí Kongresu USA ukončila svou práci česká redakce Radia Svobodná Evropa a tím došlo i k ukončení spolupráce  RFE-RL Inc. s Českým rozhlasem. Od listopadu 2002 tak pokračuje ve vysílání na středních vlnách bývalý programový okruh ČRo 6 – RSE/RL už jen jako ČRo 6.

Tak jako v předchozích letech i v roce 2002 pokračoval stálý boj o první místo na rozhlasovém trhu mezi ČRo 1 – Radiožurnálem a Radiem Impuls, který se v závěru roku o něco lépe vyvinul ve prospěch Impulsu.

Radě nepřísluší hodnocení stavu veřejnoprávního vysílání Českého rozhlasu z programového hlediska. Rada proto v rámci svých zákonných pravomocí sledovala pouze způsob, jakým Český rozhlas ve svém vysílání naplňuje úkol veřejné služby. Dalším úkolem Rady je zabezpečit ve spolupráci s ČTÚ technické prostředky pro umožnění vysílání regionálních studií ČRo ve všech centrech nových krajů.


Celoplošné rozhlasové vysílání provozovatelů s licencí

Celoplošné rozhlasové vysílání šířené prostřednictvím vysílačů v pásmu VKV provozují na základě licence společnosti Frekvence 1 a.s. program Frekvence 1 a Londa s.r.o. program Radio Impuls. Ve sledovaném období Rada v souladu se zák.č.231/01 Sb. souhlasila se změnou ve společnosti Londa s.r.o., spočívající v převodu 2/3 obchodního podílu na nového společníka Eurocast Rundfunk Beteiligungs GmbH, a s tím související změnou společenské smlouvy. Dále provozovatel v souladu se zákonem požádal o prodloužení doby platnosti licence a Rada licenci prodloužila o 8 let, tj. do 25.2.2013. Provozovatel Frekvence 1 a.s. požádal Radu o předchozí souhlas s převodem celého obchodního podílu na současného akcionáře Infinitiv s.r.o. a Rada se změnou souhlasila. Také tento provozovatel v souladu se zákonem požádal o prodloužení doby platnosti licence, Rada licenci prodloužila o 8 let, tj. do 25.2.2013.


3.1.2 Místní zemské rozhlasové vysílání

Ve sledovaným období Rada udělila 10 nových licencí a k 31.12.2002 je uděleno 75 licencí k provozování místního rozhlasového vysílání šířeného prostřednictvím vysílačů. Možnosti požádat podle zákona o vysílání o prodloužení doby platnosti licence v roce 2002 využilo 10 provozovatelů, Rada také rozhodovala o 2 žádostech podaných v roce 2001. Rada prodloužila o 8 let dobu platnosti 10 licencí těmto provozovatelům: Ateliéry Bonton Zlín a.s. program AZ Rádio; BBC Radiocom (Praha) s.r.o. program BBC; City Multimedia s.r.o. program Rádio Blaník; Country radio s.r.o. program Country radio; Juke box s.r.o. program Radio Čas – FM; Nonstop s.r.o. program Rádio Krokodýl; Radio Černá Hora II s.r.o. program Radio Černá Hora; RADIO LIFE s.r.o. program Rádio Life; RADIO PUBLIKUM s.r.o. program Kiss Publikum; Radio Station Brno s.r.o. program Kiss Hády. V případě žádosti o prodloužení doby platnosti licence podané provozovatelem Radio Euro K s.r.o., program Rádio Euro K, Rada správní řízení přerušila z důvodu šetření předběžné otázky. Dále Rada neprodloužila dobu platnosti licence Presston s.r.o., program Rádio Presston, protože provozovatel nesplnil podmínky stanovené zákonem. V předchozím období Rada neprodloužila dobu platnosti licence p. Milana Rašíka, program Radiohrad, a společnosti Valc a.s. Brno, program Radio Brno Valc, kdy prodloužení zabránila objektivní překážka nepředvídaná novým mediálním zákonem a to skutečnost, že Rada neměla k dispozici vysílací kmitočty, protože v souladu s předchozí právní normou byly přiděleny jinému provozovateli. Oba subjekty podaly proti rozhodnutí Rady opravný prostředek.

3.1.2.1 Milan Rašík/Radiohrad

Provozovatel rozhlasového vysílání Milan Rašík požádal Radu dne 23.7.2001 podle zákona o vysílání o prodloužení své licence č. 085/95, udělené na základě rozhodnutí č.j. Ru/171/95 ze dne 29.8.1995 k provozování rozhlasového vysílání stanice Radiohrad, platné do 31.12.2001. Rada však ještě podle starého zákona o vysílání v licenčním řízení rozhodla dne 12.6.2001 o udělení licence s využitím kmitočtů Třinec 89,5 MHz/1 kW a Třinec 97,4 MHz/0,20 kW, tj. kmitočtů, které k provozování svého vysílání na základě licence č. 085/95 využíval pan Milan Rašík, společnosti JUKE BOX s.r.o. a její rozhodnutí se stalo pravomocným ještě před účinností nového zákona o vysílání (4.7.2001), kterým byl zaveden institut prodlužování licencí k rozhlasovému a televiznímu vysílání.

Žádost Milana Rašíka o prodloužení licence Rada rozhodnutím č.j. Rp/230/01 ze dne 25.9.2001 zamítla. Milan Rašík podal ve stanovené lhůtě proti tomuto rozhodnutí Rady opravný prostředek k Městskému soudu v Praze, který rozsudkem č.j. 28 Ca 549/2001-12 rozhodnutí Rady o zamítnutí žádosti o prodloužení licence zrušil a věc vrátil Radě k dalšímu řízení s odůvodněním, že provozovatel má při splnění zákonných podmínek na základě ustanovení § 12 odst. 8, 11 a 12 nového zákona o vysílání na prodloužení licence právní nárok a že Rada může žádost o prodloužení licence zamítnout jen z taxativně uvedených důvodů. Dále soud v rozsudku uvedl, že odůvodnění rozhodnutí Rady o neprodloužení licence je nepřesvědčivé a že Rada měla přihlédnout k tomu, že se připravuje nový zákon o vysílání, kde bude zakotven institut prodloužení licence. (Celé znění rozsudku je k dispozici na webových stránkách Rady.)

Rada rozhodnutí soudu o zrušení svého původního rozhodnutí o zamítnutí prodloužení licence rozsudkem soudu o žádosti pana Rašíka o prodloužení licence vzala na vědomí. O žádosti pana Rašíka rozhodla dne 9.7.2002 tak, že ji znovu zamítla (rozhodnutím č.j. Rp/177/02). Své rozhodnutí odůvodnila tím, že aplikace institutu prodloužení licence na provozovatele pana Rašíka by zakládala nepřípustnou retroaktivitu vzhledem k tomu, že ustanovení nového zákona o vysílání o prodloužení licence by měla nové právní důsledky na právní úkony platně provedené v minulosti v souladu se starým vysílacím zákonem. Rada dále argumentovala tím, že v daném případě nový zákon o vysílání neobsahuje v přechodných ustanoveních k institutu prodloužení licence žádnou úpravu, která by řešila situaci žadatelů, kteří neuspěli v licenčním řízení, provedeném za působnosti starého zákona o vysílání a jimž platnost licence dobíhala již za účinnosti nového zákona o vysílání a měli by tudíž podle tohoto nového zákona nárok na prodloužení licence. Prodloužení licence takovým provozovatelům vysílání by zakládalo pravou retroaktivitu, tj. působení nového zákona do minulosti, kdy nová právní úprava mění důsledky rozhodnutí, které nastaly podle staré právní úpravy ještě před účinností úpravy nové. Princip nepřípustnosti pravé retroaktivity neplatí jen pro trestní právo, ale podle rozhodnutí Ústavního soudu je obecným právním principem, který lze dovodit z čl. I Ústavy. Rada zdůraznila, že je její povinností aplikovat zákon platný v době jejího rozhodování a nelze argumentovat zákonem, který v té době ještě nenabyl účinnosti. Zákon nebyl v době, kdy Rada rozhodovala o přidělení předmětných technických prostředků ještě schválen Senátem a podepsán prezidentem republiky, přičemž senátoři i prezident měli k zákonu a jmenovitě k institutu prodloužení licence výhrady. Tyto námitky vůči argumentaci soudu sdělila Rada předsedovi Městského soudu.

Dne 1.10.2002 podal pan Rašík znovu proti novému rozhodnutí Rady opravný prostředek. Ve věci se u Městského soudu v Praze vede řízení pod č.j. 28 Ca 711/2002.

VALC a.s. Brno/ Rádio Brno VALC

Společnost VALC a.s. Brno požádala Radu dne 2.8.2001 podle nového zákona o vysílání, o prodloužení platnosti své licence č. 080/95, udělené na základě rozhodnutí č.j. Ru/184/95 ze dne 16.2.1995 k provozování rozhlasového vysílání stanice Rádio Brno VALC, platné do 31.12.2001, tj. v době, kdy již Rada podle starého zákona o vysílání v licenčním řízení rozhodla na svém zasedání dne 12.6.2001 o udělení licence s využitím kmitočtu 103,4 MHz Brno –Hády / 1 kW, tj. kmitočtu, který k provozování svého vysílání na základě licence č. 080/95 využívala společnost VALC a.s. Brno, společnosti PS Křídla s.r.o.

Rada rozhodnutím č.j. Rp/286/01 ze dne 23.10.2001 žádost společnosti VALC a.s. Brno o prodloužení licence zamítla. Společnost VALC a.s. Brno podala ve lhůtě proti tomuto rozhodnutí Rady opravný prostředek k Městskému soudu v Praze, který rozsudkem č.j. 28 Ca 605/2001 zrušil rozhodnutí Rady o zamítnutí žádosti o prodloužení licence a věc vrátil Radě k dalšímu řízení s odůvodněním, že provozovatel má při splnění zákonných podmínek na základě ustanovení § 12 odst. 8, 11 a 12 nového zákona o vysílání na prodloužení licence právní nárok a že Rada může žádost o prodloužení licence zamítnout jen z taxativně uvedených důvodů. (Znění rozsudku je k dispozici na webových stránkách Rady.)

Rada po zrušení svého původního rozhodnutí o zamítnutí prodloužení licence rozsudkem soudu o žádosti společnosti VALC a.s. Brno o prodloužení licence znovu zamítavě rozhodla dne 9.7.2002 rozhodnutím č.j. Rp/178/02. Své rozhodnutí odůvodnila především tím, že aplikace institutu prodloužení licence na provozovatele, společnost VALC a.s. Brno by zakládala nepřípustnou retroaktivitu vzhledem k tomu, že ustanovení nového zákona o vysílání o prodloužení licence by měla nové právní důsledky na právní úkony platně provedené v minulosti v souladu se starým vysílacím zákonem. Rada dále argumentovala tím, že v daném případě nový zákon o vysílání neobsahuje v přechodných ustanoveních k institutu prodloužení licence žádnou úpravu, která by řešila situaci žadatelů, kteří neuspěli v licenčním řízení, provedeném za působnosti starého zákona o vysílání a jimž platnost licence dobíhala již za účinnosti nového zákona o vysílání a tudíž by měli nárok na prodloužení licence. Rada zdůraznila, že je její povinností aplikovat zákon platný v době jejího rozhodování a že technické prostředky pro vysílání, tj. předmětný kmitočet, není již k dispozici. (Viz též výše uvedený případ Milana Rašíka.) Rozhodující důvod zamítnutí žádosti společnosti VALC a.s. Brno však Rada spatřuje ve skutečnosti, že na jmění společnosti žadatele o prodloužení licence byl usnesením Krajského soudu v Brně ze dne 21.12. 2001 č.j. 38 K 59/98-244 prohlášen konkurs a že tudíž společnost VALC a.s. Brno nesplňuje podmínky pro prodloužení licence v souladu s ustanovením § 12 odst. 11 nového vysílacího zákona. Společnosti VALC a.s. Brno bylo toto poslední rozhodnutí Rady ve věci doručeno dne 2.9.2002. U Městského soudu bylo zjištěno, že žadatel o prodloužení licence ve lhůtě opravný prostředek nepodal.

< < <   předcházející obsah následující   > > >