logo





8

Informace o podpoře a plnění podílu
evropské tvorby a evropské nezávislé tvorby
v televizním vysílání
a o důvodech případného nedosahování stanovených podílů



Podpora evropské tvorby, evropské nezávislé a současné tvorby

Povinnost provozovatelů televizního vysílání podporovat evropskou tvorbu a evropskou nezávislou a současnou tvorbu vyplývá z ustanovení § 42 - § 44 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání. Tato úprava byla přijata v rámci procesu harmonizace české mediální legislativy s předpisy Evropské unie (Směrnice Rady EU č. 552 z 3. 10. 1989 „ Televize bez hranic“) a Rady (Evropská úmluva o přeshraniční televizi z 9. 9. 1998). Hlavním prostředkem této podpory jsou v zákoně tzv. kvóty na objem odvysílaných podporovaných děl.

Ve zmiňovaných dokumentech evropských institucí je výslovně uvedeno, že požadovaného cíle (tj. vyhrazení větší části vysílacího času evropským dílům) má být dosahováno postupně, a to s ohledem na informační, vzdělávací, kulturní a zábavní povinnosti provozovatelů vysílání vůči svým divákům. Přesto český zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání požaduje poměrně striktní, rychlé zavedení těchto kvót u konkrétních provozovatelů a možnosti Rady pro rozhlasové a televizní vysílání jakkoli ovlivnit podmínky plnění těchto kvót jsou tak poměrně omezené (na rozdíl od pojetí mediálního zákona např. na Slovensku).

8.1 Povinnosti provozovatelů při vysílání evropských děl, evropské nezávislé a soudobé tvorby podle zákona č. 231/2001 Sb. o provozování rozhlasového a televizního vysílání.

Podle ustanovení § 42 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, jsou provozovatelé povinni, „tam, kde je to proveditelné, vyhradit pro evropská díla nadpoloviční podíl celkového vysílacího času každého svého programu.“ Do celkového vysílacího času programu, z něhož se určuje podíl času věnovaného vysílání evropských děl , se nezapočítává čas určený pro vysílání zpravodajských pořadů, sportovních událostí,soutěží, teletextu, reklamy a teleshoppingu.

Další povinnost, která plyne z nového mediálního zákona, se týká nezávislé evropské tvorby, které musí provozovatel vyhradit 10% celkového vysílacího času po odečtení pořadů vyjmenovaných výše u evropských děl. A nedílnou součástí této kapitoly je i podpora soudobé tvorby, kde je provozovatel povinen zajistit, aby v rámci vysílacího času vyhrazeného pro vysílání evropských děl vyrobených nezávislými výrobci tvořilo vysílání děl, od jejichž prvního zveřejnění neuplynulo více než 5 let, alespoň 10%.

Všechny tyto povinnosti se podle § 45 zákona o vysílání vztahují k provozovatelům s celoplošným pokrytím, tedy na tyto české provozovatele televizního vysílání:

Česká televize (ČT 1,ČT 2)
CET 21, spol. s r.o. (TV Nova)
FTV Premiéra, s. r.o. (TV Prima)

8.2 Postup Rady při získávání údajů o plnění povinnosti podporovat evropskou tvorbu

Rada se danou problematikou začala zabývat okamžikem platnosti nového mediálního zákona. Pověřila programový odbor vypracováním metodiky na provádění kontroly dodržování příslušných zákonných ustanovení. Po schválení této metodiky Radou rozeslal Úřad jednotlivým provozovatelům příslušné standardizované formuláře se žádostí, aby dle pokynů pokusně zpracovali první dva měsíce roku 2002 a k předložené metodice se vyjádřili.

Standardizované formuláře v programu Excel obsahovaly všechny žádoucí náležitosti, na základě kterých by bylo možné posoudit, zda provozovatel plní zákonem stanovené povinnosti. Rada požadovala, aby provozovatel vyplnil tyto údaje:
  • název pořadu
  • typ pořadu
  • stopáž pořadu (v čistém čase bez reklamy, v minutách)
  • producent (právnická nebo fyzická osoba)
  • rok výroby
  • země výroby
Součástí rozeslané metodiky bylo i vysvětlení jednotlivých pojmů, dále seznam členských států Rady Evropy a seznam typů pořadů, rozdělen na ty, které lze řadit do kvót a ty, které dle zákona do této kategorie nenáleží. Zaslané standardizované formuláře byly realizovány v programu Microsoft Excel, což mělo umožnit následnou kontrolu a usnadnit zpracování dat.

Zpracovaná data Rada požadovala do konce dubna r. 2002.

Reakce ze strany provozovatelů byla velmi různorodá. Lze konstatovat, že pouze provozovatel FTV Premiéra zaslal požadovaná data v termínu a dle instrukcí Rady (včetně zaslání elektronickou formou). Uvítal pokusnou etapu jako možnost vyvarovat se případných nedostatků při definitivním zpracování. Ve svém vyjádření pouze

konstatuje, že jim činí problémy vykazování identifikace osob producenta, zejména u akvizičních pořadů, a vysvětluje povahu společnosti TV Produkce, s.r.o. Provozovatel se s navrženou metodikou ztotožnil a neměl žádné další připomínky.

Česká televize rovněž zaslala požadované údaje, i když s mírným zpožděním. Zásadním nedostatkem však byl způsob zpracování, neboť zaslaná data byla zpracována v textovém formátu (Word). Pro početní kontrolu ze strany Úřadu je zpracování dat ve Wordu neakceptovatelné. K metodice se provozovatel vyjádřil jednak drobnými poznámkami k typologii pořadů a dále vynecháním některých rubrik v navrženém formuláři. První připomínku (typologie pořadů) Rada akceptovala a převzala doporučené řešení, v druhém případě však ponechala své zadání, protože bylo opodstatněné a pro splnění úkolu daného zákonem nezbytné.

CET 21, spol. s r. o. i přes urgence a opakované zaslání metodiky požadované podklady neposkytla a k metodice se nevyjádřila.

Po zpracování zaslaných podkladů předložil Úřad Radě sumarizační zprávu a Rada na svém zasedání v září 2002 rozhodla výzvat provozovatele k předložení zprávy o plnění kvót za I. pololetí r. 2002 do 31. 10. 2002. Zároveň těm provozovatelům, kteří zasláním „experimentálních“ podkladů (za první dva měsíce roku 2002) spolupracovali na doladění metodiky, sdělila výsledné stanovisko k jejich připomínkám. Původně navržená metodika nedoznala žádných zásadních úprav, neboť ti provozovatelé, kteří se vyjádřili, nenavrhli podstatné změny.

Na tuto výzvu v požadovaném termínu a formě reagovala opět pouze FTV Premiéra. CET 21 tentokrát podklady zaslala, ovšem nevyužila námi doporučený standardní formulář a zvolila vlastní zpracování. Česká televize požadovaná data nezaslala vůbec. Po vyhodnocení podkladů Rada konstatovala, že všechny provozovatele celoplošného televizního vysílání vyzve k zaslání podkladů za celý kalendářní rok 2002 v termínu do 15. 1. 2003 v požadované struktuře. Provozovatele CET 21, spol. s r. o. navíc upozornila na skutečnost, že jimi dodaná data neodpovídají požadované struktuře.

Ke dni 15. 1. 2003 splnili tuto povinnost provozovatelé FTV Premiéra a CET 21. Česká televize až po urgencích reagovala dopisem, ve kterém konstatuje, že zpracovává 70 000 položek a že podklady předloží 10. 2. 2003.

8.3 Výsledky kontroly

Zaslané podklady všech provozovatelů byly zpracovány dle definitivní metodiky Rady. Především byla v souladu s přijatou metodikou provedena kontrola vykazovaných čísel, tj. ověření celkové stopáže všech odvysílaných pořadů a bylo prověřeno i správné zatřídění evropských děl. Elektronická podoba elaborátu ČT (dodaného navíc opožděně) se bohužel ukázala jako nefunkční a tato kontrola nebyla dosud provedena. Kontrola byla provedena rovněž u identifikace děl (tj. správné žánrové zařazení). Lze konstatovat, že zejména komerční provozovatelé se striktně drželi dikce zákona a v prověřovaných údajích nebyly shledány žádné nedostatky . V pořadech, které byly zařazeny do tzv. kvótovatelných se nevyskytují žádné z těch, které zákon vymezuje tj. zpravodajství, reklama atd.

Kontrole bylo podrobeno u provozovatele CET 21 9022 položek, u provozovatele FTV Premiéra 3880 položek a u České televize 21 589 položek.

Primární podklady provozovatelů nebyly kvůli značnému rozsahu (cca 600 stran) zařazeny do této Zprávy.

Souhrnné výsledky uvádí tabulka:

provozovatel CET 21 FTV Premiéra ČT 1 ČT 2
  h.min.s % h.min.s % h.min.s % h.min.s %
odvys. celkem 6803.56.30 100 5461.00.00 100 6763.12.00 100 5243.36.00 100
evrop. tvorba 3676.12.07 54,03 3008.44.52 55,1 5535.48.00 81,9 4691.54.00 89,5
neevropská 3127.44.23 45,97 2452.15.08 44,9 1227.24.00 18,1 551.42.00 10,5

Statistika odvysílaného podílu programů evropské tvorby, evropské nezávislé a současné tvorby za
období leden až prosinec 2002 (v %)

provozovatel TV Nova TV Prima ČT 1 ČT 2
evropská tvorba 54,03 55,10 81,9 89,5
evropská nezávislá tvorba 24,5 24,49 12,3 18,8
současná tvorba 48,6 100 60,4 68,1

Provozovatel FTV Premiéra vykazuje 100% současné evropské nezávislé tvorby na základě toho, že jako nezávislého výrobce uvádí společnost TV Produkce, s.r.o. Dle dikce § 43 odst. 3 se za nezávislého výrobce považuje právnická nebo fyzická osoba, která není provozovatelem televizního vysílání anebo jejíž dodávky děl pro jednoho provozovatele televizního vysílání nepřesáhnou v průběhu 3 let 90% její celkové výroby. Poslední podmínku nebylo možno ověřit vzhledem k tomu, že tříletá lhůta přesahuje dosavadní platnost zákona č. 231/2001 Sb. ,podle něhož se kauza posuzuje a zákon neobsahuje žádné relevantní přechodné ustanovení. V průvodním dopise provozovatel tvrdí, že povaha společnosti TV Produkce, s.r.o. odpovídá zákonnému ustanovení o nezávislém producentovi, protože se nejedná o provozovatele televizního vysílání.

8.4 Zhodnocení plnění zákona ve věci podpory evropské tvorby, evropské nezávislé a současné tvorby.

Na základě vyhodnocení monitoringu Rada konstatuje, že provozovatelé celoplošného televizního vysílání – CET 21, spol. s r. o./TV Nova, FTV Premiéra, spol s r. o./TV Prima a Česká televize splnili v roce 2002 ustanovení o podpoře evropské tvorby, evropské nezávislé a současné tvorby, obsažená v § 42 - § 44 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání.

Rada dále konstatuje, že velmi dobrou spolupráci ve smyslu zavedení systému monitoringu, dodržování termínu a formy předávání dat vykázala FTV Premiéra. CET 21 se vůbec nezapojil do ověřování metodiky při zavádění systému, ale po několika urgencích dodal data potřebná ke konečnému vyhodnocení v  pořádku a v požadované úpravě. Postoj ČT se jevil jako nejméně vstřícný a zařazení do Zprávy bylo možné jen díky mnoha urgencím a vyhodnocení dat v prodlouženém termínu. Neobstojí ani argument, že ČT zpracovávala nejvíc položek, už i vzhledem k tomu, že o tomto požadavku věděla v dostatečném předstihu. Přitom se Česká televize dopustila zásadního nedostatku – zpracovala data sumárně za oba programy, a tak neumožnila početní kontrolu na jednotlivých programech. Rovněž sumarizace byly uvedeny za oba programy dohromady, a to přesto, že zákon o vysílání v § 43 odst. 1 jasně hovoří o „vysílacím času každého svého programu“. Programový odbor Úřadu musel provést výpočet jednotlivých hodnot u obou programů. Všechny zmíněné nedostatky budou předmětem dalšího řízení s Českou televizí.




< < <   předcházející obsah následující   > > >