logo





5

Informace o výsledcích Kontrol dodržování povinností stanovených zákonem a podmínek stanovených provozovatelům



Kontrola dodržování zákonů a licenčních podmínek

Dohled nad dodržováním povinností provozovatelů vysílání provádí Rada v souladu se zákonem o vysílání a zákonem o reklamě, který přesně vymezuje působnost a možnosti Rady. Kromě těchto zákonem stanovených náležitostí resp. požadavků mají provozovatelé s licencí povinnost řídit se platnými programovými podmínkami, které jsou nedílnou součástí licence.
V roce 2001 byl dokončen monitoring vysílání většiny provozovatelů rozhlasového a televizního vysílání, který obsahoval týden od 6.11. do 12.11. 2000 .Výsledky monitoringu kontinuálních záznamů jsou uvedeny v příslušných kapitolách.
Nový mediální zákon vyvolal u provozovatelů celoplošného televizního vysílání celou řadu nejasností. Z tohoto důvodu uspořádala Rada - kromě mediálního panelu s rozhlasovými provozovateli - dne 13. 7. 2001 setkání zástupců provozovatelů České televize, TV Nova, TV Prima , TV3 CZ a ATO, (tzv. TV mediální panel), na kterém projednávala zejména problematiku označování pořadů nevhodných pro děti a mladistvé (ve smyslu ust. § 32 odst. 1h zák.č. 231/2001 Sb.,) a povinnost provozovatelů celoplošného televizního vysílání opatřovat pořady titulky pro sluchově postižené (podle ust. § 32 odst. 2 cit. zák.). Protože v diskusi byla nastolena celá škála problémů, skončilo toto pracovní setkání příslibem dalších pracovních schůzek a seminářů (viz mediální panel, kapitola 11).
Ve věci označování pořadů nevhodných pro děti a mladistvé (tzv. labeling) následně Rada rozeslala provozovatelům celoplošného televizního vysílání informativní dopis, ve kterém konstatuje formální a nejednotné plnění zákona a zároveň upozornila provozovatele, že počínaje termínem 1.12 .2001 bude neplnění příslušného zákonného ustanovení již sankcionovat podle příslušných zákonných ustanovení.
Předchozí mediální zákon č. 468/1991 Sb., nejasně definoval pravidla při ohlašování sponzorských titulků. Vhodnost titulků byla jednotlivými provozovateli televizního vysílání vykládána různorodě, a proto Rada uspořádala ke konci roku 2000 diskusní panel na toto téma. Vzhledem k široké škále problémů Rada rozhodla v diskusi pokračovat a po jejím ukončení vydat stanovisko. Události na mediální scéně však neumožnily Radě navázat na diskusní panel a v souvislosti s přípravou nového mediálního zákona se Rada rozhodla diskusi zatím ukončit, právě s ohledem na nový mediální zákon, který měl lépe definovat pravidla pro uvádění sponzorských titulků. Mediální zákon č. 231/2001 Sb., však nepřinesl žádné výrazné zlepšení a Rada proto chce navázat na předchozí diskusní panel.


5.1 Kontrola dodržování právních předpisů a licenčních podmínek v televizním vysílání

Reklama, teleshopping, sponzoring
zákonná úprava:
  • §§ 2, 3, 4, 6 zák. č. 40/95 Sb., o regulaci reklamy
  • §§ 6, 6a, 7, 8 zák. č. 486/91 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání - platný do 3.7.2001
  • §§ 48, 49, 50, 53 zák. č. 231/01 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů – platný od 4.7.2001

V období leden až prosinec 2001 bylo zkontrolováno celkem 4.073 premiérových a teleshoppingových spotů:

leden 268 duben 381 červenec 271 říjen 465
únor 314 květen 384 srpen 202 Listopad 378
březen 333 červen 359 září 400 Prosinec 318

5.1.1 Výsledky analýz televizního vysílání provozovatele ze zákona


Česká televize/ČT 1, 29.1.2001
Provozovatel porušil § 7 odst. 1 zákona č. 486/91 Sb., – překročil povolený hodinový limit pro vysílání reklam a teleshoppingu v době mezi 19. a 22. hodinou (hodinový limit v tzv. „prime time“ – 360 s) ČT 1 odvysílala mezi 21:00 a 22:00 hodinou 382 s reklamy, čímž překročila hodinový limit o 22 s, tj. o 6,1%. Rada vyzvala provozovatele k vyjádření před uložením pokuty. Provozovatel ve svém vyjádření uznal překročení limitu, ke kterému došlo údajně při posunu reklam v důsledku delší stopáže předchozích pořadů, a věnuje se eliminaci nedostatků. Rada vyjádření neakceptovala a uložila provozovateli pokutu ve výši 500.000,- Kč.

Česká televize/ČT 1, 12.2., 19.2. 2001
Provozovatel v únoru opakovaně ve dvou případech porušil § 7 odst. 1 zákona č. 486/91 Sb., – překročil povolený hodinový limit pro vysílání reklam a teleshoppingu mezi 19. a 22. hodinou (hodinový limit v tzv. „prime time“ – 360 s): Konkrétně se jedná o tato překročení limitu:
  • 12.2.2001 v době mezi 20:00 – 21:00 hodinou ČT1 odvysílala 391 s reklamy, čímž překročila povolený hodinový limit o 31 s, tj. o 8,61 %.
  • 19.2.2001 v době mezi 21:00 – 22:00 hodinou ČT1 odvysílala 387 s reklamy, čímž překročila povolený hodinový limit o 27 s, tj. o 7,50 %.
Rada vyzvala provozovatele k vyjádření před uložením pokuty. ČT uznala překročení limitu vzniklé údajně z důvodu posunu reklamních bloků vyvolaného delším předchozím pořadem. Rada vyjádření neakceptovala a uložila pokutu ve výši 450.000,- Kč.


Česká televize/ČT 1, 3.3., 5.3., 13.3., 19.3. 2001
Provozovatel v březnu opakovaně ve čtyřech případech porušil § 7 odst. 1 zákona č. 486/91 Sb., – překročil povolený hodinový limit pro vysílání reklam a teleshoppingu mezi 19. a 22. hodinou (hodinový limit v tzv. „prime time“ – 360 s): Konkrétně se jedná o tato překročení limitu:
  • 3.3.2001 v době mezi 19:00 – 20:00 hodinou ČT1 odvysílala 367 s reklamy, čímž překročila povolený hodinový limit reklamního vysílání o 7 s, tj. o 1,94 %;
  • 5.3.2001 v době mezi 21:00 – 22:00 hodinou ČT1 odvysílala 395 s reklamy, čímž překročila povolený hodinový limit reklamního vysílání o 35 s, tj. o 9,72 %;
  • 13.3.2001 v době mezi 19:00 – 20:00 hodinou ČT1 odvysílala 405 s reklamy, čímž překročila povolený hodinový limit reklamního vysílání o 45 s, tj. o 12,50 %;
  • 19.3.2001 v době mezi 21:00 – 22:00 hodinou ČT1 odvysílala 407 s reklamy, čímž překročila povolený hodinový limit reklamního vysílání o 47 s, tj. o 13,06 %.
Rada vyzvala ČT k vyjádření před uložením pokuty a následně uložila pokutu ve výši 750.000,- Kč.


Česká televize/ČT 1, 10.9. 2001
Provozovatel porušil § 50 odst. 1 zákona č. 231/01 Sb., – překročil povolený hodinový limit pro vysílání reklam a teleshoppingu mezi 19. a 22. hodinou (hodinový limit v tzv. „prime time“ – 360 s):
  • dne 10.9.2001 v době mezi 20:00 – 21:00 hodinou ČT 1 odvysílala 436 s reklamy, čímž překročila povolený hodinový limit reklamního vysílání o 76 s, tj. o 21,11 %.
Rada vydala ČT upozornění na porušení zákona se lhůtou k nápravě ihned.


> Další kapitola: 5.1.2 Výsledky analýz televizního vysílání provozovatele s licencí
> ZPĚT NA OBSAH