|
Informace o výsledcích Kontrol dodržování povinností stanovených zákonem a podmínek stanovených provozovatelům Kontrola dodržování zákonů a licenčních podmínek Dohled nad dodržováním povinností provozovatelů vysílání provádí Rada v souladu se zákonem o vysílání a zákonem o reklamě, který přesně vymezuje působnost a možnosti Rady. Kromě těchto zákonem stanovených náležitostí resp. požadavků mají provozovatelé s licencí povinnost řídit se platnými programovými podmínkami, které jsou nedílnou součástí licence. V roce 2001 byl dokončen monitoring vysílání většiny provozovatelů rozhlasového a televizního vysílání, který obsahoval týden od 6.11. do 12.11. 2000 .Výsledky monitoringu kontinuálních záznamů jsou uvedeny v příslušných kapitolách. Nový mediální zákon vyvolal u provozovatelů celoplošného televizního vysílání celou řadu nejasností. Z tohoto důvodu uspořádala Rada - kromě mediálního panelu s rozhlasovými provozovateli - dne 13. 7. 2001 setkání zástupců provozovatelů České televize, TV Nova, TV Prima , TV3 CZ a ATO, (tzv. TV mediální panel), na kterém projednávala zejména problematiku označování pořadů nevhodných pro děti a mladistvé (ve smyslu ust. § 32 odst. 1h zák.č. 231/2001 Sb.,) a povinnost provozovatelů celoplošného televizního vysílání opatřovat pořady titulky pro sluchově postižené (podle ust. § 32 odst. 2 cit. zák.). Protože v diskusi byla nastolena celá škála problémů, skončilo toto pracovní setkání příslibem dalších pracovních schůzek a seminářů (viz mediální panel, kapitola 11). Ve věci označování pořadů nevhodných pro děti a mladistvé (tzv. labeling) následně Rada rozeslala provozovatelům celoplošného televizního vysílání informativní dopis, ve kterém konstatuje formální a nejednotné plnění zákona a zároveň upozornila provozovatele, že počínaje termínem 1.12 .2001 bude neplnění příslušného zákonného ustanovení již sankcionovat podle příslušných zákonných ustanovení. Předchozí mediální zákon č. 468/1991 Sb., nejasně definoval pravidla při ohlašování sponzorských titulků. Vhodnost titulků byla jednotlivými provozovateli televizního vysílání vykládána různorodě, a proto Rada uspořádala ke konci roku 2000 diskusní panel na toto téma. Vzhledem k široké škále problémů Rada rozhodla v diskusi pokračovat a po jejím ukončení vydat stanovisko. Události na mediální scéně však neumožnily Radě navázat na diskusní panel a v souvislosti s přípravou nového mediálního zákona se Rada rozhodla diskusi zatím ukončit, právě s ohledem na nový mediální zákon, který měl lépe definovat pravidla pro uvádění sponzorských titulků. Mediální zákon č. 231/2001 Sb., však nepřinesl žádné výrazné zlepšení a Rada proto chce navázat na předchozí diskusní panel. 5.1 Kontrola dodržování právních předpisů a licenčních podmínek v televizním vysílání Reklama, teleshopping, sponzoring zákonná úprava:
V období leden až prosinec 2001 bylo zkontrolováno celkem 4.073 premiérových a teleshoppingových spotů:
5.1.1 Výsledky analýz televizního vysílání provozovatele ze zákona Česká televize/ČT 1, 29.1.2001 Provozovatel porušil § 7 odst. 1 zákona č. 486/91 Sb., – překročil povolený hodinový limit pro vysílání reklam a teleshoppingu v době mezi 19. a 22. hodinou (hodinový limit v tzv. „prime time“ – 360 s) ČT 1 odvysílala mezi 21:00 a 22:00 hodinou 382 s reklamy, čímž překročila hodinový limit o 22 s, tj. o 6,1%. Rada vyzvala provozovatele k vyjádření před uložením pokuty. Provozovatel ve svém vyjádření uznal překročení limitu, ke kterému došlo údajně při posunu reklam v důsledku delší stopáže předchozích pořadů, a věnuje se eliminaci nedostatků. Rada vyjádření neakceptovala a uložila provozovateli pokutu ve výši 500.000,- Kč. Česká televize/ČT 1, 12.2., 19.2. 2001 Provozovatel v únoru opakovaně ve dvou případech porušil § 7 odst. 1 zákona č. 486/91 Sb., – překročil povolený hodinový limit pro vysílání reklam a teleshoppingu mezi 19. a 22. hodinou (hodinový limit v tzv. „prime time“ – 360 s): Konkrétně se jedná o tato překročení limitu:
Česká televize/ČT 1, 3.3., 5.3., 13.3., 19.3. 2001 Provozovatel v březnu opakovaně ve čtyřech případech porušil § 7 odst. 1 zákona č. 486/91 Sb., – překročil povolený hodinový limit pro vysílání reklam a teleshoppingu mezi 19. a 22. hodinou (hodinový limit v tzv. „prime time“ – 360 s): Konkrétně se jedná o tato překročení limitu:
Česká televize/ČT 1, 10.9. 2001 Provozovatel porušil § 50 odst. 1 zákona č. 231/01 Sb., – překročil povolený hodinový limit pro vysílání reklam a teleshoppingu mezi 19. a 22. hodinou (hodinový limit v tzv. „prime time“ – 360 s):
Další kapitola: 5.1.2 Výsledky analýz televizního vysílání provozovatele s licencí ZPĚT NA OBSAH |