logo






8

Informace o podpoře a plnění podílu
evropské tvorby a evropské nezávislé tvorby v televizním vysílání
a o důvodech případného nedosahování stanovených podílů


Podpora evropské tvorby a evropské nezávislé tvorby v televizním vysílání, plnění podílu evropské tvorby a nezávislé tvorby a důvody případného nedosahování stanovených podílů


Povinnost provozovatelů televizního vysílání podporovat evropskou tvorbu a evropskou nezávislou a současnou tvorbu vyplývá z ustanovení §§ 42, 43, 44 zákona č. 231/2001 Sb. o provozování rozhlasového a televizního vysílání. Tato úprava byla přijata v rámci procesu harmonizace české mediální legislativy s předpisy Evropské unie (Směrnice Rady EU č.552 z 3. 10. 1989 „Televize bez hranic“) a Rady Evropy (Evropská úmluva o přeshraniční televizi č. 132 z 5. 5. 1989 ve znění protokolu pozměňujícího Evropskou úmluvu o přeshraniční televizi z 9. 9. 1998). Hlavním prostředkem této podpory jsou v citovaných ustanoveních  zákona tzv. kvóty na objem odvysílaných evropských děl.

Podle českého mediálního zákona jsou provozovatelé povinni „tam, kde je to proveditelné“ (viz § 42, § 43 odst. 1, § 44 odst. 1 zákona č. 231/2001 Sb.) vyhradit pro evropská díla nadpoloviční podíl celkového vysílacího času každého svého programu s výjimkou těchto typů pořadů: zpravodajské pořady, sportovní události, soutěže, teletext, reklama a teleshopping. Sledovaným obdobím se rozumí jeden kalendářní rok (§ 47 odst.3).

Povinnost podporovat evropskou tvorbu a evropskou nezávislou a současnou tvorbu se vztahuje na všechny provozovatele televizního vysílání, s výjimkou těch, kteří jsou uvedeni v ustanoveních § 45 zákona č. 231/2001 Sb. o rozhlasovém a televizním vysílání. V praxi to znamená, že povinnost podporovat evropskou tvorbu se vztahuje na provozovatele celoplošného televizního vysílání, tedy na Českou televizi, společnost CET 21, s.r.o./ TV Nova a FTV Premiera, s.r.o. /Prima TV.

Podle zdůvodnění, uvedeného ve Směrnici Rady EU, se mají tato opatření stát jedním z prostředků, které přispívají k propagaci výroby, nezávislé produkce a odbytu evropských audiovizuálních děl. Evropské komisi se proto jeví jako nezbytné podporovat v členských státech vznik dostatečně velkého trhu televizních pořadů s cílem zajistit návratnost nutných investic, a to nejenom vytvářením společných pravidel, jež národní trhy pomohou otevřít, ale i tím, že se bude v televizních programech všech členských států předpokládat v mezích možností a za použití vhodných prostředků dosažení většinového podílu evropské produkce.

V obou zmiňovaných dokumentech evropských institucí je výslovně uvedeno, že požadovaného cíle (tj. vyhrazení větší části vysílacího času evropským dílům) má být dosahováno postupně, a to s ohledem na informační, vzdělávací, kulturní a zábavní povinnosti provozovatelů vysílání vůči svým divákům. Zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání zavádí povinnost dodržovat a sledovat tyto kvóty ode dne účinnosti zákona. Zákon v § 47 odst. 3 určuje jako sledované období kalendářní rok. Rada proto využila období od účinnosti zákona pro metodickou přípravu monitoringu a hodnocení.


Monitoring dodržování evropských kvót v členských státech Evropské unie

Údaje o odvysílaných pořadech, které jsou označeny jako evropská díla, získávají jednotlivé regulační orgány v naprosté většině od samotných provozovatelů televizního vysílání, většinou ve formě standardizovaných formulářů. Regulační orgány provádějí pro ověření správnosti údajů vlastní průzkum, založený na pravidelném monitoringu vysílání.

Každý členský stát je povinen jednou za dva roky předkládat Evropské komisi zprávu o plnění příslušných ustanovení Směrnice Rady EU „Televize bez hranic.“ V této zprávě je nutno uvést statistické údaje o dosaženém podílu evropských děl, nezávislé produkce a nových děl ve vysílání, dále pak důvody, proč nebylo stanovené proporce dosaženo, a přijatá či plánovaná opatření vedoucí k dosažení stanoveného podílu.

Komise EU vydává zprávy o dodržování Direktivy „Televize bez hranic“, v nichž je kromě statistických přehledů dodržování kvót na podporu evropské produkce také obsažen seznam argumentů, které jednotlivé členské státy nejčastěji uvádějí jako důvody nedodržení kvót. Mezi tyto důvody pravidelně patří: zavádění novinek do programové skladby, ekonomická restrukturace stávajících kanálů, vysoké náklady na nákup evropských pořadů, speciální zaměření některých kanálů, obtížná dokazatelnost země původu některých specifických typů pořadů (hudební klipy), závazky provozovatelů vysílání k mateřským podnikům z nečlenských států.

Obecně se při monitoringu dodržování kvót na evropská díla ukazuje několik problémů. Jde především o otázku rozřazování konkrétních „hraničních“ pořadů (vzhledem k vynětí některých typů pořadů z kvót) nebo o otázku ověřování správnosti údajů, uvedených provozovateli o původu evropských děl a děl nezávislých producentů.


Postup Rady při získávání údajů o plnění povinnosti podporovat evropskou tvorbu - klasifikace pořadů

Podle ustanovení § 47 odst. 1 platného zákona musí základní údaje o plnění povinnosti podporovat evropskou tvorbu předkládat Radě provozovatel. Rada po přijetí zákona schválila harmonogram řešení problematiky evropských kvót, odpovídající termínům uvedeným v zákoně. V souladu s tímto harmonogramem Rada přijala dokument „Monitoring podpory evropské tvorby a evropské nezávislé a současné tvorby“. K hlavním zásadám dokumentu patří např. definice pojmů „evropské dílo“, „nezávislý výrobce“, „současná tvorba“, vymezení pořadů, které nebudou začleňovány do kvót. Rada vychází z představy, že směrem k provozovatelům jednoznačně a konkrétně vymezí pouze ty pořady, které nespadají do skupiny „kvótovaných pořadů“, zejména soutěže.

Metodika sběru informací a kontrola jejich správnosti

Rada bude provozovatelům zasílat standardizované formuláře v elektronické podobě, do nichž provozovatelé uvedou všechny zákonem požadované údaje o plnění podpory evropské tvorby.

Data poskytnutá provozovatelem budou ověřena na základě údajů získaných monitoringem. Rovněž budou ke kontrole využity i jiné informační zdroje Jedním z hlavních objektů kontroly bude ověření údaje o reálné délce pořadu (po odečtu reklamy)

Podle zákona musí provozovatelé požadované údaje předložit Radě za sledované období, kterým je jeden kalendářní rok. Ve snaze o sladění vzájemných stanovisek a pohledů na metodiku kontroly dodržování zmíněných ustanovení zákona Rada v průběhu prvního čtvrtletí roku 2002 osloví provozovatele metodickým pokynem, včetně vzorových elektronických formulářů, a vyzve je k vyjádření. Zároveň provozovatele požádá o předložení prvního zkušebního výkazu o plnění povinnosti podporovat evropskou tvorbu za období 2. pololetí 2001, resp. za několik měsíců 2002.

Vzhledem k tomu, že nový zákon č. 231/2001 Sb. o provozování rozhlasového a televizního vysílání nabyl platnosti dne 4. července 2001, nemá Rada k dispozici údaje o plnění povinnosti podporovat evropskou tvorbu a evropskou nezávislou a současnou tvorbu za rok 2001. Z tohoto důvodu také tyto údaje nemohou být uvedeny v této výroční zprávě.


> Další kapitola: 9 Informace o využívání kmitočtového spektra určeného pro vysílání
> ZPĚT NA OBSAH