logo





II.2.2. Rozhlasové vysílání v síti rozhlasu po drátě

Platnost všech licencí k provozování rozhlasu po drátě skončila v roce 1999.


II.2.3. Televizní vysílání terestrické v pásmu I - V


Televizní vysílání terestrické v pásmu I - V je v ČR provozováno veřejnoprávní Českou televizí - provozovatel ze zákona - prostřednictvím dvou celoplošných okruhů a soukromými provozovateli s licencí na stanicích celoplošného, regionálního nebo lokálního charakteru.

Ve sledovaném období poklesl počet udělených lokálních a regionálních licencí, neboť skončila platnost mnoha licencí k lokálnímu televiznímu vysílání a Rada v souladu se svou koncepcí regionálního a lokálního televizního vysílání jejich platnost neprodloužila (viz kapitola Regionální a lokální terestrické televizní vysílání, str.
33).

Nadále však roste množství agendy spojené s žádostmi o předchozí souhlas Rady s nejrůznějšími změnami, Rada celkem projednala 191 změn licencí k televiznímu vysílání (z toho 97 v rámci agendy licenčního odboru, 2 v rámci agendy programového odboru a 92 v rámci agendy technického odboru). Charakteristická změna u provozovatelů lokálních televizí se v tomto období týkala změny licence spočívající v prodloužení doby platnosti, u provozovatelů regionálního vysílání změny vysílacích časů.

Výsledky kontroly vysílaného programu televizních stanic viz kapitola Kontrola dodržování právních předpisů ve vysílání programů, str. 53 a další.

II.2.3.1. Celoplošné televizní vysílání


Přehled podílu na sledovanosti celoplošných televizních stanic v roce 2000 – dospělí 15+.

Přehled podílu na sledovanosti celoplošných televizních stanic v roce 2000 – dospělí 15+.

  ČT 1 ČT 2 Nova Prima TV3
I 26,6 6,8 45,5 15,7  
II 24,2 7,8 46,9 16,0  
III 23,4 9,0 44,8 16,6  
IV 23,5 6,9 46,7 16,8  
V 23,0 6,2 47,3 17,0  
VI 26,1 8,5 42,9 15,9  
VII 24,1 5,6 47,9 15,7  
VIII 23,6 5,8 48,2 15,8  
IX 23,0 11,9 43,4 15,5  
X 22,8 8,7 45,6 17,4  
XI 24,3 6,0 47,3 17,3  
XII 22,9 5,7 48,8 18,0 0,5
Zdroj: Taylor Nelson Sofres - ATO, 2000, 06:00-06:00


II.2.3.1. a) Česká televize


Orgánem, jímž se uplatňuje právo veřejnosti na kontrolu tvorby a šíření programů ČT, je Rada ČT. Činnost ČT podle zákona o ČT podrobně zpracovává Rada ČT ve zprávě Rady České televize. Základní pravomocí Rady ve vztahu k České televizi je dohled nad dodržováním zákonů souvisejících s vysíláním tohoto veřejnoprávního provozovatele.

Česká televize vysílá dva programy – ČT 1 a ČT 2.

Rada ve sledovaném roce zintensivnila monitoring veřejnoprávního televizního vysílání.Výsledky kontroly vysílaného programu stanic ČT 1 a ČT 2 viz kapitola Kontrola dodržování právních předpisů ve vysílání programů, str.
53 a další. Nejzávažnějším problémem v uplynulém období bylo dodržování denního časového rozsahu reklam a uvádění sponzorských titulků v souladu se zákonem. ČT byla v jednom případě sankcionována i za porušení §5 odst. 1 písm. d) zákona o vysílání – za uvedení selfpromotion, která by mohla ohrozit psychický nebo morální vývoj dětí a mladistvých v době od 6.00 do 22.00 h. V souvislosti s opakovaným překračováním časového rozsahu vysílaných reklam proběhlo jednání mezi Radou, vedením České televize, společností ARBOmedia, která naplňuje reklamní vysílání ČT, a dodavatelem reklamních dat, společností A-Connect. Předmětem jednání bylo vyjasnění metodiky zpracovávání dat vztahujících se k reklamnímu vysílání. Zainteresované strany se shodly na postupu při způsobu zpracování a vyhodnocování reklamního monitoringu

Zároveň se však ukázalo, že pravomoci Rady neumožňují postihnout některé závažné jevy, které se ve veřejnoprávním vysílání občas vyskytnou. Kromě zvláštních povinností provozovatelů ze zákona, které nejsou pokryty sankčními ustanoveními, jde především o některá nejzávažnější porušení zákona, pro která zákon stanoví pouze sankci odnětí licence, takže pro provozovatele ze zákona zůstávají nepostižitelná. Do této kategorie náleží zejména také nevyváženost zpravodajství a publicistiky. Lze říci, že postupné narůstání problémů v České televizi, které nakonec spoluzavinily krizi koncem sledovaného roku, bylo do jisté míry umožněno právě neúplnými regulačními nástroji Rady v oblasti veřejnoprávního vysílání. V této souvislosti je třeba připomenout, že z hlediska regulace vysílání v celém duálním systému má veřejnoprávní vysílání hrát roli srovnávacího pozitivního standardu ("nastavovat laťku"), takže závady v tomto vysílání značně komplikují regulaci i v oblasti komerčního vysílání.

V závěru roku se v souvislosti s děním po odvolání generálního ředitele Dušana Chmelíčka a následném jmenování Jiřího Hodače do této funkce na Radu obrátili písemně, e-mailem i telefonicky stovky občanů (viz kapitola Podněty veřejnosti na vysílání a konkrétní pořady, s. 73. Pro nedostatky, které se ve vysílání ČT po volbě a nástupu nového generálního ředitele vyskytly, Rada zahájila dne 22. 12. 2000 s ČT správní řízení. Současně zabezpečila zpracování trvalého průběžného monitoringu vysílání ČT jako celku až do stabilizace situace. Situace však dále eskalovala, podle příkazu Jiřího Hodače bylo dne 27.12.2000 v 19:15 h. přerušeno plánované vysílání na obou programech ČT a nahrazeno titulkem. Rada reagovala ihned a na svém mimořádném zasedání dne 28.12.2000 vyzvala k okamžitému obnovení vysílání v plném rozsahu tak, aby ČT plnila své zákonné povinnosti. ČT tuto výzvu, i když ne bezvýhradně, uposlechla a zhruba po necelých 24 hodinách vysílání obnovila. Souboj obou soupeřících skupin uvnitř ČT ale pokračoval v podobě různých zásahů do vysílání, které měly z obou stran charakter porušování zákona o vysílání. Tak tomu bylo i přes časový horizont této zprávy, tj. 31.12.2000, takže komplexní vyhodnocení situace včetně příslušných správních rozhodnutí v této věci, kdy správní řízení není ke dni předkladu Zprávy 2000 (28.2.2001) ještě ukončeno, bude obsahem příští Zprávy Rady za rok 2001.

II.2.3.1.b) CET 21 spol. s r.o. – Nova


Vývoj situace v televizi NOVA od 1.1.2000 do 31.12.2000.

Bouřlivý spor o televizi Nova, který podrobně popisuje Zpráva 99, měl v roce 2000 již klidnější průběh. Radě se podařilo obhájit názor, který držela od vypuknutí sporu, že rozhodování o obchodních sporech v této kauze nepřísluší regulačnímu orgánu, nýbrž soudům, respektive arbitrážním tribunálům.

Ze tří hlavních sporů, o kterých se zmiňuje loňská zpráva, dospěl k pravomocnému výroku spor mezi provozovatelem celoplošné licence televizní stanice Nova, společností CET 21 a její bývalou servisní společností ČNTS. ČNTS podala proti rozsudku dovolání.

Arbitráž mezi Vladimírem Železným, coby fyzickou osobou, a bermudským investorem a většinovým vlastníkem ČNTS společností CME ve sledovaném období Zprávy 2000 nebyla ukončena.

V roce 2000 nadále pokračuje v roce 1999 zahájené rozhodčí řízení UNCITRAL mezi Ronaldem S. Lauderem a Českou republikou. V tomto řízení zažaloval Ronald S. Lauder Českou republiku, že porušila Smlouvu mezi Spojenými státy americkými a Českou a Slovenskou federativní republikou z roku 1991 o vzájemné podpoře a ochraně investic.

V roce 2000 společnost CME Czech Republic B.V. zahájila rozhodčí řízení s Českou republikou podle Smlouvy o podpoře a vzájemné ochraně investic mezi Nizozemským královstvím a Českou a Slovenskou federativní republikou z roku 1991.

Českou republiku v těchto dvou sporech podle smluv o podpoře a vzájemné ochraně investic zastupuje podle zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, Ministerstvo financí ČR. Rada průběžně spolupracuje jak s MF ČR, tak s advokátní kanceláří Clifford Chance Pünder, která je pověřena zastupováním České republiky v obou těchto řízeních. Během roku 2000 proběhlo mnoho konzultací, analýz spisů a předávání dokumentů. Rada a Úřad zpracovaly k jednotlivým prohlášením R. Laudera i CME a žalobním odpovědím ČR mnoho stanovisek a dalších podkladů. Veškerá potřebná spolupráce byla ze strany Rady vždy poskytnuta, a to i ve velmi krátkých časových lhůtách při mimořádně velkém rozsahu materiálu.

Chronologický přehled základních událostí a reakcí Rady na ně

4.2.2000
Policie ČR vyzvala Radu k vydání spisového materiálu v případech správního řízení týkajících se společnosti CET 21. Spisy byly požadovány v rámci trestního řízení.Ve věci probíhala mezi policií a Radou další korespondence. Všechny policií požadované materiály byly Radou předány.

10.3.2000
Radě byla doručena přihláška CET 21 k registraci vysílání prostřednictvím satelitu.

9.5.2000
Rada pod č.j. Rg/69/00 zaregistrovala CET 21 jako provozovatele vysílání prostřednictvím satelitu s názvem stanice „nova international“ a základní charakteristikou programu: placený televizní kanál (plnoformátový televizní program určený zejména pro české občany v zahraničí).

16.5. 2000
Rada se zabývala tzv. reporty, z nichž tři ukázky obdržela od CET 21. Reporty obsahovaly informace ze zasedání Rady, získané údajně společností CME. Rada dospěla k závěru, že by se mohlo jednat o trestný čin, a proto podala trestní oznámení na neznámého pachatele. Vyšetřovatel posléze tento případ odložil.

26.6.2000

CET 21 požádala o předchozí souhlas se změnou licence spočívající ve změně v osobě jednatele (odvolání Mgr. Petera Kršáka a zvolení nové jednatelky dr. Libuše Šmuclerové). Vzhledem k nejasnostem a různým tvrzením obou stran přerušila Rada řízení, aby mohla věc řádně vyšetřit. Rada tuto změnu schválila ve vztahu k licenci dne 22.11.2000 pod č.j. Rz/257/00 a ve vztahu k registraci dne 6.11.2000 pod č.j. Rgzp/162/00. Společnosti CME Czech Republic II B.V. a CEDC Management Services GmbH zaslaly Radě podání, ve kterém se prohlašují za účastníky řízení o změně licence. Rada v souladu s judikaturou považovala za účastníka řízení o změně licence provozovatele vysílání s licencí. V tomto smyslu bylo účastenství těchto výše uvedených společností v předmětném řízení odmítnuto rozhodnutími Rady č.j. Rr/298/00 a Rr/299/00.

30.6.2000
CME Czech Republic B.V. podáním žalobního návrhu zahájila rozhodčí řízení s Českou republikou o náhradu škody podle Smlouvy o podpoře a vzájemné ochraně investic mezi Nizozemským královstvím a Českou republikou.

6.11.2000
Rada rozhodla o předběžném souhlasu se změnou jednatele společnosti ve vztahu k registraci pod č.j. Rgzp/162/00.

22.11.2000
Rada rozhodla o předběžném souhlasu se změnou jednatele společnosti ve vztahu k licenci pod č.j. Rz/257/00.

14.11.2000
Vrchní soud v Praze vydal pod č.j. 3 Cmo 482/2000 – 102 rozsudek ve věci žalobce ČNTS proti CET 21 o určení neplatnosti odstoupení, o určení existence právního vztahu a o povinnosti plnění vyplývajícího z právního vztahu. Rozsudek Rada obdržela až po konci sledovaného období v roce 2001.


II.2.3.1.c) FTV PREMIÉRA, spol. s r.o. – Prima TV


FTV je provozovatelem s licencí k regionálnímu televiznímu vysílání v regionu Praha/střední Čechy (č. 010/95 ze dne 27.11.1992), provozovatelem s licencí k celoplošnému televiznímu vysílání (č. 012/94 ze dne 28.6.1994) a zároveň provozovatelem s registrací k satelitnímu televiznímu vysílání (ze dne 29.5.1996).

Po organizační, technické a finanční stránce je program zabezpečován pomocí systému servisních organizací. Jedná se zejména o společnost Prima Plus, a.s., která spolupracuje hlavně v programové oblasti. Technickou stránku vysílání zabezpečovala FTV s pomocí společnosti Premiéra TV, a.s. Na majetek společnosti Premiéra TV, a.s byl v souvislosti s pádem IPB, a.s. usnesením Krajského obchodního soudu v Praze ze dne 6. září 2000 (číslo jednací 90 K 58/2000-11) prohlášen konkurs a ustaven konkursní správce. Účinky konkursu nastaly dne 6. září 2000. Technické zabezpečení vysílání zajišťuje FTV. Dále na zabezpečení vysílání FTV spolupracuje např. se společností Premedia, a.s. a Czechlink, s.r.o.

Pro regulaci vysílání je důležité, že sledovanost Prima TV v r. 2000 stoupala a (viz graf v kapitole II.2.3.1.). Prima TV se v tomto období profilovala jako rodinná televize a vytváří tak žádoucí alternativu na televizním trhu. Zároveň se zřetelně zlepšila i kvalita zpravodajství a publicistiky. Tento vývoj lze pokládat za jednoznačně příznivý z hlediska plurality nabídky a snížení mezinárodně atypické dominance Novy.

Vlastnická struktura, pád IPB, správní řízení

Původní složení v době udělení licence: fyzické osoby Marie Poledňáková (30%), Jitka Markvartová (30%), Petr Poledňák (20%) a JUDr. Petr Markvart (20%), základní jmění 100.000,- Kč.

Následný stav: v zájmu kapitálového posílení provozovatele souhlasila Rada se vstupem Investiční a poštovní banky (dále jen „IPB“), a to nejprve ve výši 55% správním rozhodnutím ze dne 13.1. 1994, a poté na úroveň celkových 100% správním rozhodnutím ze dne 15.6. 1994.

Dne 17.8. 1999 Rada na základě žádosti FTV rozhodla o změně ve složení společnosti: souhlasila se stoprocentní změnou v osobách společníků provozovatele z IPB na Domeanu, s.r.o. s vkladem 220 100 000,- Kč. Rozhodující pro souhlas Rady byla novela bankovního zákona, která dosavadní uspořádání (banka jako přímý vlastník provozovatele vysílání) výslovně zakázala (podrobný popis vývoje viz Zpráva 99). Touto změnou přitom nedochází k převodu licence ve smyslu § 10 odst. 2 zákona o vysílání, neboť se mění pouze společník provozovatele, nikoliv však provozovatel sám. Tím zůstává i nadále FTV. Kritérium 49:51, které jinak Rada na základě svého usnesení aplikuje od 1.7. 1997 v ostatních případech, zde Rada neuplatnila s ohledem na novelu bankovního zákona. Příslušné správní rozhodnutí Rady bylo doručeno 23.9. 1999.

Dne 27.6.2000 na 14. zasedání se Rada v souvislosti s aktuálním vývojem situace v IPB zabývala vlastnickou strukturou FTV a dne 3.7.2000 (čj. Ú-1680/00/Pr/179/00) požádala provozovatele FTV o informace, jakým způsobem se promítlo uvalení nucené správy a následný prodej Investiční a poštovní banky Československé obchodní bance do vlastnických poměrů FTV. Rada požadovala od provozovatele aktualizaci informací o vlastnických strukturách společností podílejících se na vysílání Prima TV. Pro spolehlivé zjištění požadovaných údajů Rada dne 11.7.2000 zahájila s FTV Premiéra správní řízení pro podezření z porušení § 10 odst. 2 zákona o vysílání, podle něhož je licence nepřevoditelná (písemné vyhotovení správního rozhodnutí č.j. RrZ/181/00 datováno 18.7.2000). K podezření, že došlo k majetkovým přesunům, které by ve svých důsledcích mohly znamenat převod licence, došlo podle názoru Rady v souvislosti se situací, která vznikla po uvalení nucené správy a následném prodeji Investiční a poštovní banky. V souvislosti s tímto řízením chtěla Rada zjistit aktuální informace o vlastnických vztazích provozovatele vysílání. K zahájení tohoto správního řízení vedlo Radu rovněž podezření ze souběžného vlastnictví více celoplošných médií. Za spojení podniků se považuje i jednání, kdy jedna nebo více osob, které již kontrolují jeden podnik, získají přímou nebo nepřímou kontrolu nad celkem nebo podstatnou částí druhého podniku. Koncentrace vlastnictví v podmínkách omezeného trhu vede kromě ohrožení plurality též k významným disproporcím na relevantních trzích, v tomto případě na trhu televizního vysílání. Převodem majetku mezi IPB a ČSOB se majetkové poměry v navazujících společnostech podle názoru Rady zneprůhlednily.

Dne 14.7.2000 (čj. 2161) obdržela Rada od FTV aktuální výpis z obchodního rejstříku FTV, který uváděl vlastnické poměry ve společnosti, a zároveň informaci, že o vyjádření k nastalé situaci byla požádána i společnost DOMEANA, s.r.o. (jediný společník FTV – viz podrobný popis Zpráva 99).

Po mimořádném zasedání Rady dne 18.7.2000 se konala informativní schůzka se zástupci FTV. Zástupci FTV informovali Radu o vlastnických strukturách společnosti FTV a předali Radě písemný materiál vztahující se ke společnosti GES Holding, akciová společnost (dále jen GES Holding), který označili jako důvěrný, a zodpověděli Radě položené otázky. Dále FTV na této informativní schůzce přislíbila, že pro zajištění větší transparentnosti majetkové struktury změní společnost GES Holding své akcie z akcií na majitele na akcie na jméno.

Dne 3.8.2000 (čj. 2325) bylo Radě doručeno vyjádření FTV k oznámení o zahájení správního řízení. V tomto vyjádření FTV došla k závěru, že k převodu licence nedošlo, protože nedošlo ke změně jejího provozovatele. Dále ve svém vyjádření provozovatel uvedl, že mění-li se společník provozovatele, může se tak stát jedině se souhlasem Rady; zákon však nestanoví další omezení ve vlastnických strukturách společníka společnosti provozovatele. Provozovatel ve vyjádření konstatoval, že na takovou změnu není třeba souhlas Rady. Ve svém vyjádření provozovatel navrhl, aby řízení bylo zastaveno.

Dne 28.8.2000 (čj. 2725) byl Radě doručen notářský zápis z valné hromady společnosti GES Holding, která odsouhlasila změnu formy akcií na akcie na jméno.

Na 16. zasedání dne 29.8.2000 Rada rozhodla o nařízení ústního jednání na 5.9.2000.
Na ústním jednání dne 5.9.2000 jednání Rada požadovala zejména upřesnění a vysvětlení rozporů a nejasností v důvěrných dokumentech, které FTV Radě předala na informativní schůzce dne 18.7.2000, a v dalších materiálech, které Rada měla ve věci předmětu správního řízení k dispozici. FTV na tomto jednání předala další písemné materiály k majetkovým vztahům.

Dne 6.9.2000 (čj. 2841) Rada obdržela od Československé obchodní banky, a.s. (dále jen ČSOB) dopis podepsaný Janem Lamserem, ve kterém Radu ČSOB informovala o tom, že se „jako právní nástupce IPB rozhodla bezodkladně ukončit dosud trvající stav formálního držení majetkových účastí, které drží resp. svým jménem vlastní DOMEANA, spol. s r.o.“. Dle vyjádření ČSOB byl „DOMEANĚ mimo jiné dán závazný pokyn vstoupit s ČSOB do jednání o konkrétních aspektech převodu majetkového podílu ve společnosti FTV“. „ČSOB tímto způsobem uplatnila své právo z výše uvedené smlouvy s DOMEANOU a zároveň prokázala svůj zájem dostát ujištěním, které v minulosti dala IPB, že licence na vysílání PRIMA TV zůstane i nadále v rámci skupiny IPB“.
Na základě tohoto dopisu ČSOB Rada požádala o vyjádření FTV. Zároveň Rada požádala Úřad pro ochranu hospodářské soutěže o sdělení, zda majetek převáděný mezi IPB a ČSOB zahrnuje i společnost DOMEANA, resp. FTV, jejímž je DOMEANA jediným společníkem, a také o vyjádření k uvedenému dopisu ČSOB.
Rada si vyžádala od České národní banky (dále jen ČNB) odborné stanovisko k současným poměrům ve společnostech FTV, DOMEANA a společnostech majetkově navazujících, zvláště v souvislosti se situací, která nastala po uvalení nucené správy a následném prodeji IPB a názor na převod (nabytí) vkladů a podílů v FTV ze společnosti DOMEANA na ČSOB.

Dne 20.9.2000 (čj. 3023) Rada obdržela vyjádření FTV k dopisu ČSOB. FTV uvedla, že není v žádném právním vztahu k ČSOB, z něhož by vyplývala přímá oprávnění banky zasahovat do její činnosti. Dle FTV se smlouvy mezi ČSOB a DOMEANOU na televizní vysílání nevztahují. FTV ke svému vyjádření přiložila právní posudek (JUDr. Drahomír Korček, JUDr. Jaroslav Tenkrát) k tvrzení ČSOB, který si FTV nechala vypracovat.
Dne 21.9.2000 (čj. 3028) Rada obdržela vyjádření od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen ÚOHS), ve kterém uvedl, že ÚOHS vydal dne 23.8.2000 rozhodnutí o přerušení správního řízení ve věci povolení ke spojení podniků ČSOB a IPB. Jedním z důvodů pro vydání tohoto rozhodnutí je dle ÚOHS fakt, že dosud nebyla plně vyjasněna vlastnická struktura účastníkem řízení nabývaného majetku IPB. S ohledem na tuto skutečnost se ÚOHS nemohl vyjádřit k obsahu dopisu od ČSOB, který se týkal právě vlastnických vztahů ve FTV.

Během konce září r. 2000 se v tisku objevily zprávy o tom, že FTV připravuje (i v souvislosti s vedeným správním řízením) změny ve své organizační struktuře. Tisková zpráva společnosti GES Holding, a.s. z 15.9.2000 přímo uváděla, že „z důvodů ekonomické optimalizace a z organizačních důvodů připravuje FTV změny své organizační struktury, které mají také reflektovat požadavky Rady“. … Tisková zpráva dále uváděla, že „do řídících funkcí FTV vstoupí Martin Dvořák, … který bude mít na starosti otázky obchodu, marketingu a financí“.

V souvislosti s takovými zprávami v médiích, které avizovaly významné změny v organizační struktuře PRIMA TV, Rada požádala FTV o vyjádření, a to právě i v souvislosti se správním řízením pro podezření z porušení § 10 odst. 2 zákona o vysílání, které v té době ještě nebylo ukončeno, a i vzhledem k tomu, že některé z informací zveřejněných v médiích se přitom dotýkají změn, na které se vztahuje § 14 zákona o vysílání (provozovatel je povinen požádat předem Radu o souhlas se změnou, týkající se údajů uvedených v žádosti o licenci /§ 11/) nebo plnění podmínek stanovených v rozhodnutí o udělení licence /§ 12 odst. 2/) nebo § 10 zákona o vysílání.

Dne 3.10.2000 (čj. 3176 faxem; poštou 5.10.2000, čj. 3212) Rada obdržela další dopis od ČSOB, který navazoval na dopis z 5.9.2000, ve kterém Radu ČSOB informovala o pokynu k navrácení obchodního podílu v FTV. V dopisu z 3.10.2000 ČSOB konstatuje, že DOMEANA odmítla tento pokyn a porušila tak smlouvu o poskytování služeb mezi IPB a DOMEANOU (uzavřená v r. 1995). ČSOB ve svém dopise dále uvádí, že její snahou, coby nástupkyně IPB, je narovnat nastalou situaci – dle ČSOB slíbila IPB dne 12.8.1999 začlenění DOMEANY do tzv. majetkového subholdingu a zaručila se postupovat v souladu se zákonem o bankách a se zákonem o vysílání. Tento záměr však dle ČSOB nebyl naplněn a nedošlo k opětovnému začlenění DOMEANY do bankovní skupiny.

Dne 6.10.2000 (čj. 3228) Rada obdržela vyjádření od FTV k informacím v médiích o připravovaných organizačních změnách v PRIMA TV. FTV uvedla, že nerealizuje žádné změny, na které by se vztahovala ustanovení zákona o vysílání. FTV uvedla, že informace zveřejněné v médiích byly nepřesně interpretovány a FTV se od takových výroků distancovala. FTV uvedla, že podniká a bude podnikat kroky vedoucí k zefektivnění provozu společnosti a k získání výraznějšího podílu PRIMA TV na českém mediálním trhu. FTV dále uvedla, že po stránce organizačního a technického zajištění vysílání nedošlo k zásadním změnám, které by jakkoli narušovaly stav platný ke dni 17.8.1999. FTV potvrdila, že FTV a ani členové jejích statutárních orgánů nevlastní podíly v jiných hromadných sdělovacích prostředcích. FTV informovala i o skutečnosti, že od 6.9.2000 se nachází Premiéra TV, a.s. v konkurzu, což však neohrožuje vysílání PRIMA TV.

Dne 6.10.2000 (čj. Prv/247/00) Rada požádala o vyjádření k tiskové zprávě GES Holdingu, a.s. i Ing. Ivana Zacha. I ten se od inkriminovaného tiskového prohlášení distancoval a uvedl, že došlo k nedorozumění tiskové mluvčí GES Holdingu, a.s. a že došlo ke změně v osobě tiskového mluvčího.

Dne 11.10.2000 na svém 19. zasedání Rada rozhodovala o zastavení správního řízení vedeného z podezření § 10 odst. 2 zákona o vysílání. Návrh na zastavení tohoto řízení nezískal potřebnou většinu hlasů.

Na svém 20. zasedání dne 24.10.2000 Rada rozhodla o zastavení řízení, zahájeném 11. července 2000 pro podezření z porušení § 10 odst. 2 zákona o vysílání. Rada konstatovala, že FTV předložila v průběhu řízení potřebné dokumenty, které dokládají vlastnické struktury provozovatele vysílání a majetkově navazujících společností DOMEANA, spol. s r.o. a GES Holding, a.s. a zároveň FTV předložila organizační schémata společností FTV a DOMEANA. Zároveň se objasnily vztahy mezi provozovatelem vysílání a navazujícími společnostmi. Rada proto přijala závěr, že důvod zahájení řízení odpadl a řízení zastavila. Rada ovšem nadále situaci v FTV pozorně sleduje.

Dne 25.10.2000 (čj. 3448) Rada obdržela stanovisko ČNB k dopisu ČSOB z 5.9.2000. ČNB ve svém stanovisku uvedla, že dle informací ČSOB nebyly některé převody majetkových podílů dosud definitivně uzavřeny. ČNB uvedla, že bude nadále sledovat vývoj tohoto případu z hlediska dodržování zákona o bankách. Konkrétní závěry bude moci vyvodit až poté, co budou majetkové vztahy banky vůči uvedeným společnostem definitivně vyřešeny.

Dne 3.11.2000 (čj. 3593) byla Rada informována od ČSOB, že ČSOB podala dne 26.10.2000 žalobu o určení právního vztahu k Rozhodčímu soudu při Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR. ČSOB se touto žalobou domáhá určení, že je jediným společníkem FTV. Kopii žaloby Rada od ČSOB obdržela.

Dne 20.12.2000 proběhla v rámci návštěvního dne informační schůzka se zástupci stanice PRIMA TV. Tématem byly hlavně změny související s novým managementem (Kateřina Fričová rezignovala na funkci ředitelky 27.10.2001, od 1.11. 2001 se ředitelem stal Martin Dvořák) a s připravovanými změnami v rámci revitalizačního projektu PRIMA TV. Rada se při této příležitosti seznámila s novým generálním ředitelem Martinem Dvořákem.

Dne 22.12.2000 požádala FTV Radu o souhlas s velkým navýšením základního jmění změnou v osobách společníků, výše jejich vkladů a obchodních podílů. Toto správní řízení nebylo v období této Zprávy ukončeno.


II.2.3.2. Regionální a lokální terestrické televizní vysílání


Koncepce dalšího rozvoje regionálního a lokálního televizního vysílání

Na základě podrobné analýzy a monitoringu a na žádost Stálé komise ze 4. schůze konané 4. – 6. 5. 1999 Rada zpracovala „Návrh koncepčního řešení pro oblast lokálního a regionálního televizního vysílání se zpracováním představy o kontrole dodržování zákona“ (dále jen Koncepce), který předložila Rada Stálé komisi dne 14. června 1999 (viz Zpráva 99).

Stálá komise na své 5. schůzi dne 24.6.1999 přijala usnesení o ustavení pracovní skupiny řízené Jiřím Vlachem a pověřila tuto skupinu „vypracováním návrhu řešení lokálního a regionálního televizního vysílání v ČR včetně dopadů do legislativy se zaměřením na možnost změny statutu držitelů licencí pro lokální a regionální TV vysílání na statut nezávislých producentů“ a na „možnost zajištění lokálního a regionálního TV vysílání na ČT“. Dále Stálá komise požádala Radu, aby do přijetí koncepce dalšího rozvoje lokálního a regionálního vysílání v ČR pozastavila udělování nových licencí na tento typ vysílání.

Rada respektovala usnesení Stálé komise a do přijetí koncepce regionálního a lokálního televizního vysílání na tento typ vysílání nová licenční řízení v roce 1999 ani 2000 nevyhlašovala.

Stálá komise projednala na své 8. schůzi dne 11. února 2000 informaci Rady o postupu při udělování licencí pro lokální a regionální televizní vysílání na základě Koncepce z 14. 5. 1999 a Návrh koncepce lokálního a regionálního TV vysílání v ČR, zpracované pracovní skupinou pod vedením Jiřího Vlacha, který dále doslovně přetiskujeme:

Návrh koncepce lokálního a regionálního TV vysílání v ČR

Současný stav
Členové stálé komise PSP pro sdělovací prostředky obdrželi v posledním období několik materiálů, které popisují historii procesu, kterým jsme dospěli do současné situace a obsahují i popis dnešního stavu. Proto je v této pasáži uvedeno pouze několik nejpodstatnějších faktů:
  • lokální vysílání vzniklo živelně jako „obecní televize“, která nahradila spíše místní rozhlas, vysílala psané textové informace, později i obraz (videotext ani dnes není zdaleka všude doplňován alespoň minimem obrazu). Rada udělila licence následně. Dnes je jich zhruba 50. Přitom dle našeho názoru patří taková vysílání z logiky věci spíše do kabelového vysílání
  • regionální TV vysílání navazuje na vysílání na OK 3 v rámci tzv. trhacích časů (toto existovalo dokud vedení ČT nerozhodlo o ukončení regionálního vysílání tohoto typu). Licencí je dnes uděleno cca 15.
  • držitelé lokálních i regionálních licencí vysílají (až na 3 výjimky) v rámci sdílených kmitočtů v „oknech“ TV Prima (max. 3 hodiny denně)

Některé podstatné rysy a nevýhody tohoto stavu:
  • velmi časté nedodržení nebo přímo porušování zákonů – tento problém je možno označit za nejzávažnější.
    Jedná se zejména o:
    • skrytou reklamu
    • procenta reklamních časů
    • neoddělenou reklamu
    • propagaci výrobků ve sponzorovaných pořadech (někdy se celé vysílání, či velké bloky ve vysílání odehrávají za úplatu)
    • financování či spolufinancování z veřejných fin. prostředků
    Jen v období 1/98 – 5/99 bylo vedeno 22 správních řízení pro porušování zákona. Přitom tyto počty by jistě byly daleko vyšší – systematičtější kontrola a zjednávání nápravy dosud pochopitelně naráží na technické, finanční a kapacitní možnosti RRTV
  • takřka 100 % lokálních vysílatelů pokračuje v činnosti jen díky finančnímu příspěvku obce. Držitelé regionálních licencí získávají příspěvky nepravidelně a poněkud odlišnou formou. Důsledkem nesporného významného vlivu obcí na spolufinancování vysílání jsou problémy s nevyvážeností obsahu
  • kvalita vysílání: opakovaně se setkáváme s argumentací o atraktivitě pro diváka v místě, či regionu. Přitom problematická a rozdílná technická i obsahová kvalita vede ve většině případů naopak k poklesu sledovanosti v příslušném čase. Tak je bezesporu pozitivní myšlenka regionálního vysílání a zpravodajství znehodnocována.
    /pozn.: někteří vysílatelé se pyšní častým opakováním jednoho příspěvku – až 14x v jednom týdnu/

Možná řešení:
  1. zřídit sdílené kmitočty na ČT 2
    • ČT působí na držitele licencí metodicky
    • ve spolupráci s RRTV (která důsledně dbá na respektování podmínek a dodržování zákona) pak spoluurčuje kvalitu
    • pomáhá dle možností technicky
  2. zvýraznit spolupráci dnešních držitelů licencí s ČT
    • profilovat ČT 2 více jako regionálně zpravodajský kanál
    • změnit statut držitelů licencí na statut nezávislých producentů
    • v rámci požadavku na podporu evropské a domácí produkce stanovit, že ČT bude zajišťovat část zpravodajství a vysílání regionálního charakteru vedle vlastních týmů také prostřednictvím nezávislých producentů.
    Přitom spolupráce nezávislých producentů s TV Nova a TV Prima zůstává další možností uplatnění.
  3. kombinace prvků z a) a b)
další náměty:
  • řešit různě lokální a regionální oblast
  • u lokálních vysílání, kde je vysílán pouze (nebo naprosto většinově) videotext, zvážit např. využití teletextu

Další závěry:
  • je nezbytně nutné trvat na systematičtějším monitorování a přísném dodržování zákona včetně sankcí až po odebrání licence.
  • dokud bude existovat systém sdílených kmitočtů s TV Prima, tedy pokud budou lokální a regionální TV vstupovat do vysílání TV Prima, je nutno sjednotit časy vstupu do vysílání. Vysílání má být přehlednější a atraktivnější pro diváky v regionech. Dále je taková změna v zájmu co největších šancí na vyrovnanost postavení jednotlivých subjektů v rámci duálního systému vysílání 2+2. Sdílení kmitočtů nesmí negativně ovlivňovat konkurenceschopnost jednoho ze subjektů, tedy TV Prima.
  • přidělování volných kmitočtů: považujeme za vhodné volnými kmitočty doplnit technické možnosti stávajících plnoformátových již licencovaných subjektů tak, aby se jejich možnost poskytovat plnohodnotnou službu občanům v daném územní zlepšila
  • za velice vhodné dále považujeme, aby byla postupně sjednocována doba platnosti licencí na sdílené kmitočty.

leden 2000
Jiří Vlach
za prac. skupinu: J. Vlach, M. Kučera, P. Pleva


Stálá komise přijala usnesení:
Stálá komise
  1. vzala na vědomí informaci Rady o postupu při udělování licencí pro lokální a regionální televizní vysílání
  2. doporučila Radě
    • vycházet z principů obsažených ve variantě b) obsažené v materiálu pracovní skupiny Stálé komise, doplnit variantu b), resp. projednejte se mnou, že otiskneme celý poslanecký materiál
    • jednotlivými kroky postupně odstoupit od modelu sdílených kmitočtů,
    • stávající licence na provozování lokálního a regionálního televizního vysílání, kterým končí platnost, prodlužovat maximálně do okamžiku vstupu nového zákona o vysílání s tím, že budou prodlouženy pouze ty licence, které respektují stávající zákon a pravidla Rady pro přidělování licencí,
    • neudělovat nové lokální licence a při přidělování nových a uvolněných kmitočtů preferovat kvalitní stávající držitele „plnoformátových“ licencí za současného respektování nového územně správního členění ČR
  3. požádala Radu
    • aby respektovala i další principy obsažené v závěrech materiálu pracovní skupiny Stálé komise:
      • systematické monitorování a přísné trvání na dodržování zákonů s využitím sankcí
      • na dobu existence systému sdílených kmitočtů s Prima TV vést jednání ke sjednocení a zkrácení časů vstupů do vysílání s preferencí zpravodajského obsahu
    • aby do 31.5.2000 předložila seznam volných kmitočtů na terestrické vysílání včetně analýzy efektivity využití dosud přidělených kmitočtů na televizní vysílání
    • aby svolala pracovní seminář dle návrhu předsedy Rady a výstup z tohoto semináře předložila Stálé komisi do května 2000.

Platnosti licencí k provozování televizního vysílání – prodlužování jejich platností

V období této Zprávy probíhala správní řízení o změnách licencí k provozování lokálního a regionálního televizního vysílání spočívající v prodloužení jejich platností ve dvou obdobích.

K datu 28.3.2000 končila platnost licencí k lokálnímu televiznímu vysílání 25 provozovatelům lokálního televizního vysílání a 1 provozovateli regionálního vysílání. Někteří provozovatelé měli již licenci do tohoto data prodlouženou od podzimu 1999 (Kabelová televize DAKR s.r.o. /3 licence/, Semar s.r.o., Local TV Plus s.r.o. /3 licence/, MT Kynšperk s.r.o., Bertiny lázně Třeboň s.r.o. – viz Zpráva 99).

Většina provozovatelů využila možnosti požádat o změnu licence spočívající v prodloužení její platnosti. Žádost o prodloužení platnosti licence si nepodali provozovatelé Kabel Plus CB a.s. a Seko s.r.o. z důvodu nezájmu o provozování televizního vysílání (s oběma bylo vedeno SŘ o odnětí licence z důvodu nezahájení vysílání viz kapitola II.2.3.2.b, Kabelu Plus CB byla nakonec licence odňata na vlastní žádost). Provozovatelé ve většině případů žádali o prodloužení doby platnosti licence na celkových 12 let, což je maximální doba, na kterou je možno licenci k televiznímu vysílání udělit.

V souladu se svou Koncepcí – resp. v souladu se Zásadami dalšího udělování licencí k lokálnímu a regionálnímu vysílání či jejich prodlužování, které Rada formulovala v Koncepci (dále jen Zásady) – Rada od uvedených provozovatelů požadovala následující údaje:
- údaje o organizačním zajištění vysílání;
- údaje o finančním zajištění vysílání: náklady s rozdělením na základní položky a příjmy na 1 rok vysílání zpětně za rok 1998 a 1999 a předpokládané náklady a příjmy na každý rok vysílání až do požadovaného konce platnosti licence; rozdělení příjmů na příjmy z reklamy, na příjmy od měst a obcí a na další příjmy, u nichž Rada požadovala specifikovat zdroj.

V souladu s uvedenými Zásadami a s ohledem na získané údaje od provozovatelů Rada zamítla žádosti provozovatelů Bertiny lázně Třeboň s.r.o. a MT Kynšperk s.r.o. z důvodu majoritní (100 %) účasti města ve společnosti provozovatele.

Dále zamítla žádost provozovatele Local TV Plus s.r.o. pro lokality Batelov, Koryčany a Slavičín. Licence pro tyto lokality byly prodlouženy již na podzim r. 1999, a to právě do 28.3.2000. Local TV Plus s.r.o. však do doby nového rozhodování Rady nezaplatil správní poplatky za rozhodnutí o prodloužení platnosti licence z podzimu 1999 a Rada tak nemohla vydat provozovateli písemné rozhodnutí. Rada tudíž při svém novém rozhodování o prodloužení platnosti licencí v těchto lokalitách (Batelov, Koryčany, Slavičín) vzala v úvahu i tento fakt.

V případě ostatních provozovatelů - Kabelová televize DAKR s.r.o. /3 licence/, Semar s.r.o., Local TV Plus s.r.o. /13 licencí/, Stonavia s.r.o. a GIMI s.r.o. - Rada rozhodla o prodloužení licence do doby platnosti stávajícího zákona o vysílání, nejpozději však do 31.12.2000.

Proti rozhodnutí Rady o prodloužení licencí do doby platnosti stávajícího zákona o vysílání, nejpozději však do 31.12.2000, a proti rozhodnutí o zamítnutí prodloužení platnosti licence pro lokality Batelov, Koryčany, Slavičín podal Local TV Plus s.r.o. opravné prostředky k soudu. (viz kapitola Seznam soudních sporů , str.
84)

K datu 15.5.2000 končila platnost licence dalším provozovatelům lokálního televizního vysílání, kterým licence do té doby prodlužována nebyla (Mixa Vladislav, Nezávislé televizní vysílání Prostřední Bečva s.r.o., Služby města Konice s.r.o.). Všichni tito provozovatelé požádali o prodloužení platnosti licence a Rada použila stejná kritéria jako u provozovatelů, kterým licence končila k 28.3.2000.

V souladu s uvedenými Zásadami a s ohledem na získané údaje od provozovatelů Rada zamítla žádost provozovatele Nezávislé televizní vysílání Prostřední Bečva s.r.o. z důvodu majoritní účasti města ve společnosti provozovatele. Proti tomuto rozhodnutí podala společnost opravný prostředek ke Krajskému soudu v Ostravě (viz kapitola Seznam soudních sporů, str. 84). V případě provozovatelů Mixa Vladislav a Služby města Konice s.r.o. Rada rozhodla o prodloužení platnosti licence do doby platnosti stávajícího zákona o vysílání, nejpozději však do 31.12.2000. Provozovatel Služby města Konice s.r.o., jejímž jediným společníkem je město, během správního řízení doložil, že se město žádným způsobem nepodílí na financování vysílání.

Dne 31.12.2000 končila platnost licence 20 provozovatelům lokálního televizního vysílání.
Rada těmto provozovatelům již v průběhu jara r. 2000 prodloužila licence k provozování televizního vysílání do doby platnosti zákona o vysílání, nejpozději však do 31.12.2000 (viz výše).
Provozovatelé opět měli možnost požádat Radu o souhlas se změnou licence spočívající v prodloužení platnosti licence. Všem provozovatelům, kterým licence k uvedenému datu končila, již byla licence alespoň jednou prodloužena (viz výše).

O prodloužení platnosti licence požádali všichni provozovatelé, kterým licence k 31.12.2000 končila (Kabelová televize DAKR s.r.o. /3 licence/, Local TV Plus s.r.o. /12 licencí/, Mixa Vladislav, Semar s.r.o., Služby města Konice s.r.o., Stonavia s.r.o.), kromě jedné licence Local TV Plus s.r.o. pro lokalitu Velká Štáhle.

Při svém rozhodování o prodloužení platnosti licencí Rada vycházela z údajů, které od těchto provozovatelů měla z předešlých řízení o prodlužování platností licencí (- údaje o organizačním zajištění vysílání; - údaje o finančním zajištění vysílání: náklady s rozdělením na základní položky a příjmy na 1 rok vysílání zpětně za rok 1998 a 1999 a předpokládané náklady a příjmy na každý rok vysílání až do požadovaného konce platnosti licence; rozdělení příjmů na příjmy z reklamy, na příjmy od měst a obcí a na další příjmy, u nichž bylo nutno specifikovat zdroj.) Vzhledem k tomu, že finanční údaje za r. 2000 provozovatelé ještě nemuseli mít k dispozici, nebyly od nich požadovány.

Rada při svém rozhodování vzala také v úvahu dosavadní zkušenosti s provozovateli (vedená sankční správní řízení, účast měst a obcí ve společnostech provozovatelů a na financování vysílání apod.). Rada se i v těchto správních řízeních nadále řídila svou Koncepcí a v ní obsaženými Zásadami.

Žádosti provozovatelů Semar s.r.o., Služby města Konice s.r.o. a Stonavia s.r.o. Rada zamítla a tyto kanály (sdílené s FTV) udělila v souladu s Koncepcí příslušným provozovatelům regionálního televizního vysílání. U provozovatele Mixa Vladislav Rada rozhodla o prodloužení platnosti licence do 31.12.2001.

Provozovatel Kabelová televize DAKR s.r.o. zároveň se svou žádostí o prodloužení platnosti licence požádal i o odnětí licencí č. 026/94 (Chomutov, Žatec) a č. 027/94 (Teplice) a přidělení uvolněných kanálů v Chomutově, Žatci a Teplicích k licenci č. 028/94 (Most). Vzhledem k územnímu pokrytí provozovatele a formátu vysílání požádal též o změnu charakteru licence na regionální.
Rada na základě této žádosti rozhodla o odejmutí licencí č. 026/94 a č. 027/94, dále rozhodla o územním rozšíření licence č. 028/94 o lokality Chomutov, Žatec a Teplice, o změně charakteru licence z lokální na regionální. Rada zároveň rozhodla o prodloužení doby platnosti licence analogicky s regionálními provozovateli televizního vysílání, tj. do konce platnosti licence FTV – do 28.6.2006.

Vzhledem k probíhajícím soudním řízením Rada v případě provozovatele Local TV Plus s.r.o. posoudila žádost o prodloužení platnosti licence jako vyjádření v probíhajících správních řízeních a tudíž o této žádosti nerozhodovala jako o žádosti o prodloužení platnosti licence. (viz kapitola Seznam soudních sporů, str. 84)

Problematika sdílených kanálů

V naprosté většině regionální i lokální televize sdílejí společné kanály se společností FTV (Prima TV) - provozovatelem centrálního programu - a jsou jim vyhrazena tzv. časová okna, ve kterých vysílají na vlastní licenci. V některých lokalitách, kde je vysílán program Prima TV, ale licence k regionálnímu nebo lokálnímu televiznímu vysílání zde dosud udělena není, dodávají pořady místního charakteru pro Primu TV produkční televizní společnosti na základě smlouvy s FTV. V tomto případě jsou však příslušné subjekty (TV studia) v postavení výrobce pořadu, dodávaného pro FTV. Nejde pak o jejich vlastní licencované vysílání, a zákonnou odpovědnost za obsah pořadů včetně identifikace nese FTV.

Stále se objevují snahy některých provozovatelů lokálního a regionálního vysílání o změnu „centrálního programu“ z programu Prima TV na TV 3 cz a zároveň o vytvoření programové, příp. i obchodní sítě. Tuto změnu preferují hlavně lokální provozovatelé, kteří mají svoje vysílání překryté z regionálních vysílačů a jejich už tak malá sledovanost tím ještě klesá. FTV totiž ne vždy své lokální vysílače, na které má kmitočtový příděl, využívá a tak se lokální provozovatelé častokrát nepřipojují do programu Prima TV, ale do monoskopu. Kdyby tito provozovatelé chtěli žádat o změnu licence spočívající v rozšíření vysílacího času na 24 hodin denně a přebírání programu TV 3 cz v časech mimo vlastního původního vysílání, musel by jejich kanál být volný, tzn. FTV by musela tyto kanály vrátit nebo tito žadatelé musí zajistit vyhledání nového kanálu pro vysílání, který bude možno zkoordinovat jednak mezinárodně a vnitrostátně, tak i s plánovanými sítěmi digitální televize T-DAB. Více o této problematice lze najít v příloze č. 5 na str. 186. Ke konci roku 2000 však FTV zatím nepožádala o odnětí žádného kanálu. Rada si je této situace vědoma, dle stávající legislativy však nemá možnost nevyužívané kmitočty odejmout. Možnost odejmout nevyužívané kmitočty za přesně stanovených podmínek Rada opakovaně navrhovala zapracovat do návrhu nového mediálního zákona.

Výjimkou z principu sdílených kmitočtů s FTV je regionální licence FTV v Praze, lokální licence Martina Kindernaye (stanice TV 3 cz) v Hradci Králové a Praze, lokální licence Studia Re Vi, s.r.o. v Jablonci n. N. a Studia Clipper v.o.s. v případě přidělené lokality Nový Jičín.

Licenční podmínky regionální licence FTV byly v souvislosti s novelou zákona o vysílání v roce 1995 sjednoceny s celoplošnou licencí společnosti FTV.

M. Kindernay vysílá na svém kanálu bez omezení časového rozsahu vysílání, neboť v těchto lokalitách je k dispozici volný kmitočet, který není třeba pro žádnou z celoplošných televizí (ČT 1, ČT 2, Nova, Prima TV). Licence kombinuje původní a převzaté vysílání.

Vysílací časy původního lokálního vysílání v Praze a Hradci Králové podle posledního schváleného vysílacího schématu a programové skladby (schváleno 4.4.2000).

Praha:
Po – Ne 6.00 – 9.00 hod. – ranní metropolitní vysílání (hudba, grafické informace, zpravodajství, talk show, dětský program, sport)
Po – Pá 16.00 – 16.30 hod. – magazín pro ženy
Po – Pá 17.30 – 19.00 hod. – magazín, kvizová hra
Po – Ne 19.00 – 20.00 hod. – metropolitní zpravodajství, ekonomické zprávy, magazín
Po – Ne 22.00 – 22.30 hod. – metropolitní zpravodajství, ekonomické zprávy
Po – Ne 23.30 – 06.00 hod. – metropolitní noční vysílání (hudba, textové informace)

Hradec Králové:
Po – Ne 6.00 – 9.00 hod. – lokální vysílání (hudba, grafické informace, zpravodajství, talk show, dětský program, sport)
Po – Ne 19.00 – 19.15 hod. – lokální zpravodajství
Po – Ne 22.00 – 22.15 hod. – lokální zpravodajství
Po – Ne 23.45 – 24.00 hod. – lokální zpravodajství
Po – Ne 24.00 – 06.00 hod. - lokální vysílání (hudba a textové informace)

V ostatních časech provozovatel současně a nezměněně šíří program TV 3 cz provozovatele s registrací k provozování televizního vysílání prostřednictvím satelitu a TKR TV 3, a.s.

Studio Re Vi také obdrželo v Jablonci n. Nisou volný kanál, který nemusí být součástí žádné z celoplošných sítí, a ke svému vlastnímu programu (blok lokálního vysílání Po – Pá 8.00 – 9.30 hod. a 18.00 – 19.30 hod.; včetně repríz) přebírá současně a nezměněně program TV 3 cz.

Rada pro Studio Clipper v.o.s. (pro lokalitu Nový Jičín, kde kanál není sdílený s FTV) souhlasila se změnou časového rozsahu vysílání a současným přebíráním programu TV 3 cz v časech mimo své původní vysílání. Vlastní vysílání Studia Clipper v.o.s. však musí být shodné s vysíláním v lokalitě Ostrava, kde provozovatel kanál sdílí s FTV.

Změna vysílacích časů lokálních a regionálních TV provozovatelů

Dne 13.4.2000 skončila platnost „Dohody“ mezi provozovateli regionálního televizního vysílání a FTV týkající se vysílacích časů a možností připojování, resp. odpojování regionálního vysílání.
(Vysílací časy byly dle této „Dohody“ upraveny takto:
  • denně 7.00 – 8.00 hod. s možností připojování v 7.00, 7.20 a 7.40 hod. s jednotným odpojením v 8.00 hod. – a to od 1. 4. 1998,
  • všední dny 17.00 – 18.00 s možností připojování v 17.00, 17.20 a 17.40 hod. s jednotným odpojením v 18.00 hod. – a to od 14. 4. 1998
  • dny pracovního volna a pracovního klidu 17.00 – 18.00 hod. s možností připojení 17.25 hod. od 14. 4. 1998 do 31. 8. 1998, od 1. 9. 1998 možnost připojení 17.00 a 17.25 hod.
  • všední dny 18.53 – 18.58 hod. s možností změny v případě změny času hlavní zpravodajské relace Prima TV. V případě, že Prima TV zařadí svou zpravodajskou relaci do jiného časového pásma, než se začátkem v 19.00 hod., zavazují se provozovatelé upravit čas svého vysílání při zachování stopáže 5 min. Úprava musí být provedena tak, aby regionální zpravodajství provozovatelů vysílání nezasahovalo do časových pásem, kde budou vysílat své hlavní zpravodajské relace Nova a ČT 1 a aby byla zachována zásada o návaznosti regionálního zpravodajství a hlavní zpravodajské relace Prima TV – a to od 1. 4. 1998.
„Dohoda“ stanovila, že 6 měsíců před vypršením této lhůty bude zahájeno jednání o další úpravě vysílacích časů. Pokud však po vypršení dvou let nedojde k uspokojivé dohodě mezi provozovateli televizního vysílání a FTV, budou platit stávající licence.)

Rada očekávala, že se v dostatečném předstihu provozovatelé dohodnou na dalším pokračování „Dohody“. Když bylo zřejmé, že nedochází ke konsensu, před vypršením platnosti „Dohody“ uspořádala dne 11.4.2000 seminář k regionálnímu a lokálnímu televiznímu vysílání. Hlavním tématem tohoto semináře bylo stanovení jednotných odpojovacích časů lokálních a regionálních provozovatelů televizního vysílání sdílejících kanál s FTV, a to právě vzhledem ke konci doby platnosti výše uvedené „Dohody“ uzavřené mezi FTV Premiéra, spol. s r.o., Asociací provozovatelů regionálního televizního vysílání (APRTV) a Radou ČR pro rtv dne 25.3.1998.

Semináře se z regionálních televizí zúčastnili Fatem – TV a.s., FTV, Genus TV a.s., Gimi s.r.o., Kabelová televize DAKR s.r.o., Komorous Jaromír, Patka Václav, Spáčil Kamil, Svoboda Jiří ing., Studio Clipper v.o.s., TV Morava s.r.o., TV Lyra s.r.o., ZAK TV s.r.o., z lokálních provozovatelů Local TV Plus s.r.o., Mixa Vladislav, Semar s.r.o., Služby města Konice s.r.o., Stonavia s.r.o., UNRA s.r.o. Jednání se zúčastnil i zástupce Sdružení obecních televizí.

Nová jednání však komplikoval především fakt, že provozovatelé, sdružení v několika asociacích, mají různé představy o těchto časech a často se rozcházejí s představou samotné FTV. Při tak velikém počtu provozovatelů lokálního a regionálního vysílání je pochopitelně obtížné najít řešení, které by vyhovovalo všem, včetně nositele centrálního programu – FTV. Lokální a regionální provozovatelé ve většině případů usilují o to, aby jejich „okna“ byla co nejblíže prime time, což by podle jejich názoru mohlo zvýšit jejich sledovanost oproti odpoledním hodinám. Ne všichni provozovatelé lokálního a regionálního vysílání však mají své vysílání na dostatečně profesionální úrovni. Stížnosti FTV, že někdy ne zcela profesionálně zpracovaná „okna“ některých regionálních či lokálních provozovatelů odrazují diváka, který přepne na jiný kanál a na Primu TV se již nevrátí, jsou zřejmě oprávněné. Právě tak oprávněné jsou však i stížnosti regionálních a lokálních provozovatelů, že FTV s nimi často jedná jako jejich nadřízený, a ne jako rovnoprávný partner. Právě v této souvislosti je ale nutné zmínit skutečnost, že jedním z důvodů, proč v tehdejším licenčním řízení uspěla právě FTV (Premiéra TV, dnes Prima TV), byla její idea a příslib regionálních „oken“, jakkoliv ji tento režim může dnes oproti Nově handicapovat. Objevují se též stížnosti diváků, kteří vstup regionálního nebo lokálního provozovatele do vysílání Primy vnímají jako neoprávněný zásah „pirátů“ do programu Primy TV.

FTV uzavřela nové dohody o vysílacích časech s jednotlivými provozovateli regionálního vysílání na sdílených kmitočtech s FTV, které jsou platné do 31.12.2001.

Vysílací časy dle nových dohod jsou upraveny takto:

Genus TV a.s., Gimi, s.r.o., Komorous Jaromír, Spáčil Kamil, Studio Clipper v.o.s., Svoboda Jiří ing.
Po – Ne 07.00 – 08.00 – vlastní regionální vysílání
Po – Pá 17.30 – 17.50 – koprodukční pořad
Po – Pá 17.50 – 18.00 – vlastní regionální vysílání
Po – Pá 18.50 – 18.55 – zprávy
Po – Ne 1´ reklamy mezi 21.30 – 22.00

ZAK TV s.r.o., TV Lyra, s.r.o., Kabelová televize DAKR s.r.o.
Po – Pá 07.00 – 08.00 – vlastní regionální vysílání
Po – Pá 17.30 – 18.00 – vlastní regionální vysílání
Po – Pá 18.50 – 18.55 – zprávy
(bez koprodukčního pořadu a večerní 1´ reklamy)

Patka Václav
Po – Pá, Ne 07.30 – 08.00 – vlastní regionální vysílání
Po – Čt 17.30 – 17.50 – koprodukční pořad
17.30 – 17.50 – vlastní regionální vysílání
Po – Pá 17.50 – 18.00 – vlastní regionální vysílání
Po – Pá 18.50 – 18.55 – zprávy
Po – Pá, Ne 1´ reklamy mezi 21.30 – 22.00


TV Morava, s.r.o.
Po – Pá 07.00 – 08.00 – vlastní regionální vysílání
Po, St 17.30 – 17.50 – vlastní regionální vysílání
Út, Čt, Pá 17.30 – 17.50 – koprodukční pořad
Po – Pá 17.50 – 18.00 – vlastní regionální vysílání
Po – Pá 18.50 – 18.55 – zprávy
Po, Ne 1´ reklamy mezi 21.30 – 22.00

Fatem – TV, a.s.
Po – Ne 07.30 – 08.00 – vlastní regionální vysílání
Po – Pá 17.30 – 17.50 – koprodukční pořad
Po – Pá 17.50 – 18.00 – vlastní regionální vysílání
Po – Pá 18.50 – 18.55 – zprávy
So – Ne 17.30 – 18.00 – vlastní regionální vysílání
Po, St, Pá 1´ reklamy mezi 21.30 – 22.00


O změnu vysílacích časů podle nových dohod tak nakonec požádali všichni regionální provozovatelé (Fatem – TV a.s., Genus TV a.s., Gimi s.r.o., Kabelová televize DAKR s.r.o., Komorous Jaromír, Patka Václav, Spáčil Kamil, Studio Clipper v.o.s., Svoboda Jiří, TV Lyra s.r.o., TV Morava s.r.o. a Zak TV s.r.o.).

V případě provozovatelů lokálního televizního vysílání Rada na základě monitoringu zjistila, že někteří provozovatelé tohoto vysílání nedodržují licenční podmínku, která jim stanoví, že „pokud vysílací čas držitele licence po dobu jednoho měsíce nedosáhne 80 % rozsahu uvedeného v licenci, může být Radou vysílací čas zkrácen“.
Při udělení licence byl provozovatelům lokálního televizního vysílání stanoven časový rozsah vysílání jedna hodina denně v intervalu 6.30 - 8.30 hod. a dvě hodiny denně v intervalu 15.00 - 18.00 hod.
Vysílací čas byl na základě této licenční podmínky zkrácen na: denně 17.30 – 18.00 hod. těmto provozovatelům: Local TV Plus s.r.o. (v lokalitách Bílovec, Bystřice n. Olší, Rybí, Stará Ves u Rýmařova, Velká Štáhle), Mixa Vladislav, Semar s.r.o.
Local TV Plus s.r.o. podala proti tomuto rozhodnutí Rady opravný prostředek (viz kapitola Seznam soudních sporů, str. 84).


V roce 2000 Rada provedla další komplexní monitoring veškerého regionálního a lokálního televizního vysílání v ČR, a to v rozsahu jednoho týdne na přelomu listopadu a prosince 2000. Výsledky kontroly vysílaného programu stanice regionálního a lokálního televizního vysílání viz kapitola Kontrola dodržování právních předpisů ve vysílání programů, str. 53 a další.


Souhrnný přehled charakteru a rozsahu vysílání

Na základě kombinace údajů z monitoringu a dotazníků je sestavena tabulka, s přehledem skutečného stavu regionálního a lokálního televizního vysílání v ČR.

a) regionální televizní vysílání:
Provozovatel vysílání Název stanice sdílení kanálu s FTV V - videotext O - obraz obměna programu časový rozsah vysílání dle monitoringu z listopadu 2000*
Fatem-TV,a.s. Fatem-TV ano 100 % O denně denně 7.30 8.00 denně 17.30 - 18.00 Po - Pá 18.50 - 18.55 Po, St, Pá1 min. reklamy v noci
Genus TV,a.s. Genus ano 100 % O denně denně 7.30 - 8.00 Po - Pá 17.30 - 18.00 Po - Pá 18.50 - 18.55 denně 1 min. reklamy v noci
GIMI spol. s r.o. Gimi-Elsat ano 100 % O denně Po - Pá 17.30 - 18.00 Po - Pá 18.50 - 18.55
Ing. J.Svoboda - J.S.C. STELA ano 100 % O denně denně 7.00 - 8.00 Po - Pá 17.30 - 18.00 Po - Pá 18.50 - 18.55 denně 1 min. reklamy v noci
TV MORAVA, s.r.o. TV MORAVA ano 100 % O denně Po - Pá, Ne 17.30 - 18.00 Po - Pá 18.50 - 18.55
Kamil Spáčil Emurfilm TV ano 100 % O denně denně 7.50 - 8.00 Po - Pá 17.30 - 18.00 Po - Pá 18.50 - 18.55 denně 1 min. reklamy v noci
TV LYRA, s.r.o. LYRA TV ano 100 % O denně Po - Pá 7. 30- 8.00 Po - Pá 17.30 - 18.00 Po - Pá 18.50 - 18.55
Studio CLIPPER v.o.s. Polar ano 100 % O denně Po - Pá 17.30 - 18.00 Po - Pá 18.50 - 18.55 denně 1 min. reklamy v noci
Václav Patka Puls ano 100 % O denně Po - Pá, Ne 7.30 - 8.00 Po - Pá 17.30 - 18.00 Po - Pá 18.50 - 18.55 denně kromě So 1 min. reklamy v noci
ZAK TV s.r.o. Západočeské vysílání ano 100 % O denně Po - Pá 7.00 - 7.30 Po - Pá 17.30 - 18.00 Po - Pá 18.50 - 18.55
Kabelová televize DAKR, s.r.o. TV Most ano 100 % O denně Po - Pá 7.30- 8.00 Po - Pá 17.30 - 18.00 Po - Pá 18.50 - 18.55
Jaromír Komorous TV Vřídlo ano 100 % O denně Po - Pá 17.30 - 18.00 Po - Pá 18.50 - 18.55
* Výsledky monitoringu regionálního a lokálního vysílání z listopadu 2000 Rada zatím neprojednala.


b) lokální televizní vysílání:
Provozovatel vysílání Název stanice sdílení kanálu s FTV V - videotext O - obraz obměna programu časový rozsah vysílání dle monitoringu z listopadu 2000*
Martin Kindernay TV 3 CZ ne 75 %O 25 % V denně 24 hod.
Vladislav Mixa-MITEL INFO KANÁL Mimoň ano 50 % V 50 % O V - týdně O - denně 17.30 - 18.00
SEMAR spol. s r.o. PVTV ano 100 % O denně 17.30 - 18.00
Služby města Konice, s.r.o. Místní vysílání Konice ano 100 % V týdně 7.00 - 8.00 17.00 - 18.00
STONAVIA spol. s r.o. TV Local Stonava ano 15 % V 85 % O týdně 7.00 - 8.00 16.00 - 18.00
Studio ReVi, s.r.o. TV Jablonec ne 100 % O denně 8.00 – 8.15 18.30- 19.30** /
UNRA,s.r.o. TV ART ano 15 % V 85 % O V - týdně O - týdně 7.30 - 8.00 17.30 - 18.00
LOCAL TV PLUS, spol. s r.o. Local TV Bílovec ano 70 % V 30 % O 2xtýdně 17.30-18.00
LOCAL TV PLUS, spol. s r.o. Local TV Brušperk ne 100 % V týdně 6.30 - 7.00, 8.00 - 8.30 15.00 - 15.30,16.00 - 16.30 17.00 - 18.00
LOCAL TV PLUS, spol. s r.o. Local TV Bystřice n.O. ano 60 % V 40 % O týdně 17.30 - 18.00
LOCAL TV PLUS, spol. s r.o. Local TV Hukvaldy ano 100 % V týdně 7.30 - 8.30 16.00 - 18.00
LOCAL TV PLUS, spol s r.o. Local TV Hutisko ano nevysílá    
LOCAL TV PLUS, spol. s r.o. Local TV Klimkovice ano 8 % V 92 % O týdně 7.30 - 8.30 16.00 - 18.00
LOCAL TV PLUS, spol. s r.o. Local TV Kobeřice ano 100 % V týdně 7.00 - 8.00 17.00 - 18.00
LOCAL TV PLUS, spol. s r.o. Local TV Kravaře ano 100 % V týdně 15.00 - 17.00
LOCAL TV PLUS, spol. s r.o. Local TV Nová Bělá ano 80 % V 20 % O týdně 7.00 - 8.00 15.00 - 16.00, 17.00 - 18.00
LOCAL TV PLUS, spol. s r.o. Local TV Příbor ano 33 % V 66 % O týdně 7.30 - 8.30 16.00-18.00
LOCAL TV PLUS, spol. s r.o. Local TV Rapotín ano 66 % V 33 % O týdně 7.00 - 8.00 16.00 – 18.00
LOCAL TV PLUS, spol. s r.o. Local TV Rybí ano 80 % V 20 % O 2xtýdně kromě So 17.30 - 18.00
LOCAL TV PLUS, spol. s r.o. Local TV Stará Ves u Rýmařova ano 100 % V týdně 17.30 - 18.00
LOCAL TV PLUS, spol. s r.o. Local TV Sviadnov ano 58 % V 42 % O 2xtýdně 7.30 - 8.30 16.00 - 18.00
LOCAL TV PLUS, spol. s r.o. Local TV Velká Polom ne 16 % V 84 % O 2xtýdně 7.00 - 8.00 16.00 - 18.00
LOCAL TV PLUS, spol. s r.o. Local TV Velká Štáhle ano 100 % V týdně 7.00 - 8.00 17.00 - 18.00
LOCAL TV PLUS, spol. s r.o. Local TV Vratimov ano 100 % O týdně 7.00-8.00 15.00 - 16.00, 17.00 - 18.00
* * / V ostatních časech vysílá současně a nezměněně program TV 3 cz.

II.2.3.2.a) Řízení o udělení licence


V období této Zprávy nebyla v rámci licenčního řízení na lokální televizní vysílání, jehož veřejná slyšení se uskutečnila 28. – 31.3. a 5.4.1994, udělena žádná další licence. Stále se čeká na koordinaci kanálů pro další žadatele z tohoto licenčního řízení (Jan Markes/Pečky, Zdenko Dvořáček/Tábor).

V období od 1.1.2000 – 31.12.2000 nebylo vyhlášeno žádné licenční řízení na udělení licence k provozování regionálního nebo lokálního televizního vysílání. Rada tím i nadále respektovala usnesení Stálé komise z 5. schůze dne 24.6.1999 a na tento typ vysílání nová licenční řízení nevyhlašovala.

V současné době je evidováno celkem 82 žádostí o udělení licence k provozování televizního vysílání (41 žádostí o licence k provozování lokálního televizního vysílání s různým časovým rozsahem a 41 žádostí o licence k provozování regionálního televizního vysílání) podaných v časovém rozpětí od června 1991 do prosince 2000.


II.2.3.2.b) Řízení o odnětí licence


1) ve sledovaném období ukončená správní řízení o odnětí licence zahájená v předchozích obdobích:

Seko, s.r.o.
(SEKO TV) – lokální televizní vysílání v Holešově: Řízení o odnětí bylo zahájeno podle ustanovení § 15 odst. 2 písm. b) zákona č. 468/91 Sb. z důvodu nezahájení vysílání v zákonem stanovené lhůtě. Licence pozbyla platnosti uplynutím doby, na kterou byla vydána.

Local TV Plus, s.r.o. (LOCAL TV Bojkovice) – lokální televizní vysílání v Bojkovicích: Řízení o odnětí licence bylo zahájeno podle ustanovení § 15 odst. 2 písm. d) zákona č. 468/91 Sb. z důvodu nevysílání více než 30 dnů v průběhu roku. Licence pozbyla platnosti uplynutím doby, na kterou byla vydána.

2) nadále trvající správní řízení o odnětí licence zahájená v předchozím období:

Svoboda Jiří, Ing.
(STELA) – regionální televizní vysílání v oblasti Jihlavska: Řízení o odnětí licence bylo zahájeno podle ustanovení § 15 odst. 2 písm. a) z důvodu porušování zákona č. 468/91 Sb., - § 5 odst. 1 písm. h) – porušení povinnosti provozovatele vysílání uvádět logo, § 6 odst. 2 písm. a) – reklama nerozeznatelná zřetelně zvukově a obrazově od ostatních pořadů, § 7 – překročení limitu reklamy denního vysílacího času, § 8 písm. b) – porušení povinnosti při vysílání sponzorovaných pořadů (Ro/4/00 z 7.12.1999)

3) ve sledovaném období zahájená a trvající řízení o odnětí licence:

Semar, s.r.o. (PVTV) – lokální televizní vysílání v Prostějově: Řízení o odnětí licence bylo zahájeno podle ustanovení § 15 odst. 2 písm. d) zákona č. 468/91 Sb. z důvodu nevysílání více než 30 dnů v průběhu roku (Ro/238/00 z 29.8.2000. (Správní řízení Rada dne 16.1. 2001 zastavila.)

4) ve sledovaném období ukončená správní řízení o odnětí licence zahájená ve sledovaném období:

RTT media, s.r.o.
(TV Zubr Přerov) – lokální televizní vysílání v Přerově: Licence byla odňata na vlastní žádost provozovatele podle ustanovení § 15 odst. 1 písm. c) zák. č. 468/91 Sb. (Ro/372/00 z 19.12.2000)

Local TV Plus, s.r.o. (LOCAL TV Osoblaha) – lokální televizní vysílání v Osoblaze: Licence byla odňata na vlastní žádost provozovatele podle ustanovení § 15 odst. 1 písm. c) zák. č. 468/91 Sb. (Ro/75/00 z 14.3.2000)

Kabelová televize DAKR, s.r.o. (TV Teplice) – lokální televizní vysílání v Teplicích: Licence byla odňata na vlastní žádost provozovatele podle ustanovení § 15 odst. 1 písm. c) zák. č. 468/91 Sb. (Ro/371/00 z 19.12.2000)

Kabelová televize DAKR, s.r.o. (TV Chomutov) – lokální televizní vysílání v Chomutově: Licence byla odňata na vlastní žádost provozovatele podle ustanovení § 15 odst. 1 písm. c) zák. č. 468/91 Sb. (Ro/370/00 z 19.12.2000)

Kabel Plus CB, a.s. (Kabel Plus Strakonice) – lokální televizní vysílání ve Strakonicích: Licence byla odňata na vlastní žádost provozovatele podle ustanovení § 15 odst. 1 písm. c) zák. č. 468/91 Sb. (Ro/145/00 z 21.3.2000)

Kabel Plus Střední Morava, a.s. (Kabel Plus Olomouc) – regionální televizní vysílání v oblastech střední Moravy: Licence byla odňata na vlastní žádost provozovatele podle ustanovení § 15 odst. 1 písm. c) zák. č. 468/91 Sb. (Ro/143/00 z 21.3.2000)

Kabel Plus Střední Morava, a.s. (Kabel Plus Mohelnice) – lokální televizní vysílání v Mohelnici: Licence byla odňata na vlastní žádost provozovatele podle ustanovení § 15 odst. 1 písm. c) zák. č. 468/91 Sb. (Ro/142/00 z 21.3.2000)

Kabel Plus Severní Morava, a.s. (Kabel Plus Nový Jičín) – lokální televizní vysílání v Novém Jičíně: Licence byla odňata na vlastní žádost provozovatele podle ustanovení § 15 odst. 1 písm. c) zák. č. 468/91 Sb. (Ro/144/00 z 21.3.2000)

II.2.3.2.c) Řízení o změně licence


Přehled změn obsahuje všechny změny projednané Radou, a to jak změny schválené, tak zamítnuté.